På norsk Jernbaneforum 2013

Roar Sollied deltok onsdag på Jernbaneforum i Oslo, der man diskuterte jernbane i NTP og på lengre sikt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Konferansen startet med innledninger fra statssekretær i Samferdselsdepartementet Lars Erik Bartnes (SP), jernbanedirektør Elisabeth Enger og Geir Isaksen, konsernsjef i NSB. Hovedsak var selvsagt InterCity-løsninger for Østlandet, men flere fra salen var innom rehabilitering for bane til/fra Sørlandet, Vestlandet og Nordnorge.

Roar Sollied pass 010709

Foto: Ivar Kvaal

Roar Sollied stilte spørsmål om myndighetenes politikk til valg av jernbaneløsning for Troms relatert til den pågående debatten om eventuell bane fra Kolari til Skibotn som kan komme til å sperre for Tromsbanen og dermed en Nordnorgebane i all framtid.

Panelet svarte at de ville nordområdevurdere situasjonen og i NTP forholde seg til eksisterende baner i første omgang. Isaksen sa i sitt innlegg at godstrafikk bare syntes å være attraktivt på de lange strekkene fra nordnorge og vestlandet. Jernbanedirektøren nevnte dobbeltspor for Ofotenbanen som pri nå.
Sollied fikk straks kontakt med Nordnorgebaneentusiaster i salen fra Bodø og Fauske.

Sak om jernbanevalg i Troms kommer forøvrig i fylkestinget i mars etter en interpellasjon fra Venstre i desember.

Konferansen ble avsluttet med et nytt panel av Samferdselspolitikere fra de fleste partier, bl a Ola Elvestuen, V og Anne Marit Bjørnflaten, AP, Knut Hareide, KrF og Hallgeir Langeland, SV, Bård Hoksrud, FrP, Ingjerd Schoug, H, og statssekretæren fra SP. Programleder Helljesen minte om spørsmål fra salen tidligere om bane i nord, men ingen tok særlig i på den, foruten at Dobbelspor Ofoten ville bli arbeidet med. Heller ikke Bjørnflaten hadde mer å by på av lekkasjer….

Det var flere utstillere/sponsorer til stede, men også en stasjon som promoterte Meråkerbanen, sier Sollied. -En tanke for Tromsbanen i 2014?

Sollied sier han har registrert at det finnes et Jernbaneforum Nordland sør, men vil ta til orde for et Jernbaneforum Nord med representanter fra alle partier for det arbeidet som må til for å skape bevegelse for godsbane nord for Fauske/Narvik og rehabilitering av Nordlandsbanen.

Se foiler på [eksternlink#Www.jernbanekonferansen.no]Jernbanekonferansen.no[/link]

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**