Hva vil vi med sentrum?

Venstres Rudi Nilsen engasjerer seg tverrpolitisk i «invester i Harstad» med sterke meninger om sentrumsutviklingen. I HT 12.mars fokuserer han, sammen med Høyre-medlemmene Torbjørn Dale og Marie Nordvik på nødvendigheten av en helhetlig sentrumsplan; som dermed også bør ha konsekvenser for utviklinga av Harstad havn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Sentrumsplanen er en historisk mulighet for Harstad til å planlegge hva og hvordan byen skal være i framtida. Hva vil vi med sentrum? Vi mener Harstad Havns planer synliggjør behovet for en forutsigbar, helhetlig og langsiktig plan for sentrum. For ett år siden ble den første, og muligens viktigste, steinen lagt. Vegpakke Harstad gir oss mulighet til å planlegge visjonært og helhetlig. Det må vi tørre!

Vegpakken og sentrumsutvikling:

I dag står vi overfor et kjempeparadoks. På grunn av vegpakkevedtaket med tunnel får vegvesenet masser til overs. Dette vil Harstad Havn bruke til å fylle ut havna. Vi har stor forståelse for at Harstad trenger ei moderne og framtidsretta havn. Det vil likevel være sørgelig om vegpakkevedtaket vi var aktive for å få vedtatt, indirekte bidrar til at Harstad Havn får fylle etter eget forgodtbefinnende.
Ut fra nyhetssaker i lokalpressen virker det som havna satser både på Stangnes og Seljestad , men at hovedvirksomheten skal ligge i sentrum. Hva er den strategiske planen for havnas virksomhet? Godstrafikken tilknyttet havna genererer mye tungtransport inn i sentrum. Dette slår bena under samfunnsmål i vegpakken som skal styre gjennomgangstrafikk og tungtrafikk ut av sentrum.

Vi kan ikke redusere denne enestående muligheten for sentrum til utelukkende å realisere Harstad Havns planer. Spesielt når planene kan føre til asfaltjungel i sentrum. Det er resultatet av ny havn i sentrum av Tromsø.

Ut fra Helge Eriksens innlegg i Harstad Tidende fredag 1. mars virker det som om havna skal regulere og prosjektere utenom sentrumsplanen på grunn av "samtidighetsgevinsten". Hvis havna er Harstads hjerte som havnesjefen har omtalt den som, er det i så fall uforståelig at dette området skal holdes utenfor. Vi ønsker et klart svar fra kommunen på om Larsneset og Harstad Havns planer skal holdes utenfor sentrumsplanen.

Finansiering av havneplanene, utforming og havnas fullmakter:

Et annet betenkelig punkt er havnestyrets finansieringsplan. Behovet som presenteres er 5.000 m2 til havneformål. For å finansiere dette skal det fylles ytterligere 10.000 m2 som skal selges til næringslivet. Dette høres lite spesifikt og gjennomtenkt ut, og vi ønsker derfor også svar på følgende spørsmål:

Har Havnestyret og havnesjefen fått delegert fullmakt fra kommunen til å utvikle denne delen av sentrum? Er det i så fall riktig at havna skal være eiendomsutvikler på vegne av Harstad kommune?
Har kommunen kartlagt at Harstad sentrum trenger dette arealet? Hva med fortetting av andre områder i byen?
Er det gjort markedsundersøkelser som sier at vi vet vi får solgt disse 10.000 m2? Er avtaler allerede på bordet?
Hvordan får vi gjort bruk av investeringa som idekonkurransen var i havnas planer?
Hvilke føringer legges for bebyggelsen som skal komme både arkitektonisk og formålsmessig? Næringsliv er et meget uspesifikt formål.
Hvor tilgjengelig vil den nye havnefronten bli etter at krav til inngjerding og sikkerhetssoner er ivaretatt? Skal den flotte sjøutsikten nytes gjennom et galvanisert flettverksgjerde?
Hvorfor er det bare Harstad Havn som kan legge fram et realistisk forslag der man får gjort bruk av denne "samtidighetsgevinsten"? Hvorfor er alle andre forslag urealistiske?
Vi mener disse spørsmålene illustrerer at det eneste fornuftige er at dette området tas inn under sentrumsplanen for å få ei god, langsiktig og helhetlig avklaring.

Harstad kommune inviterte i oktober 2011 til en åpen idekonkurranse om utviklingen av Harstad sentrum. Kommunen har vedtatt å gjennomføre en sentrumsplan. Vi ber derfor kommunestyret innstendig om å sikre en helhetlig utvikling og koordinering av Harstad sentrum, med en tett kobling til andre utviklingsprosjekter i kommunen. Det blir feil om havna skal "forfordeles" til å kunne gå utenom denne prosessen, spesielt hvis det ikke finnes en klar plan for arealet de ønsker å fylle ut. Havnas plan må ikke ødelegge for vegpakkens formål og mulighet til å få gods ut av sentrum.

Vi påstår at "samtidighetsgevinsten" ligger i at vi står overfor både en historisk vegpakke og en historisk sentrumsplan. Historiske muligheter må ikke skusles vekk på grunn av et lass med stein. De oppstår svært sjeldent. Det gjør dem historiske.

Invester i Harstad v/
Rudi Nilsen
Marie Lindsjørn Nordvik
Torbjørn Dale

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**