Venstre lanserer den mest miljøvennlige transportplanen på Stortinget. Norge trenger store investeringer for å sørge for gode transportløsninger de neste ti årene. Venstre vil sørge for at langsiktige og miljøvennlige løsninger for folk og næringsliv blir prioritert høyest.
Venstre vil
ha full InterCityutbygging med dobbeltspor til endestasjonene innen 2025 i ett sammenhengende prosjekt
doble avgangene på Sørlandsbanen, Gjøvikbanen, Østfoldbanen, Dovrebanen, Vestfoldbanen og Kongsvingerbanen
igangsette Ringeriksbanen som vil forkorte reisetiden til Bergen med en time
ha full bybaneutbygging i Oslo, Bergen og Stavanger og opprustning av kollektivsystemene i flere byer og tettsteder, der 50 prosent statlig finansiering for store prosjekter legges til grunn
starte realiseringen av ferjefri E-39 og ruste opp E18 på sørlandet og E6 nord for Trondheim
prioritere trafikksikkerhet på de mest ulykkesutsatte strekningene
starte innhentingen av fylkesveietterslepet gjennom økte bevilgninger og
rentekompensasjonsordning
gi konkrete løft for mer miljøvennlig fremføring av gods, blant annet flere krysningsspor og videreføring av Nord-Norgelinjen fra Bodø og nordover
gjennomføre en omorganisering av jernbaneverket og opprette et eget selskap som skal
gjennomføre utbyggingen av InterCityprosjektet, samt øke bruken av offentlig-privat samarbeid innenfor ansvarlige rammer
gjennomføre en betydelig reduksjon av planleggingstiden for samferdselsprosjekter, i første rekke med mål om å halvere tidsbruken
øke investeringene i samferdselssektoren med 35 mrd. kroner, sammenlignet med
regjeringens forslag, der 10 mrd. av disse skal dekkes inn med effektiviseringstiltak innenfor egne rammer
– Flere krysningsspor, dobbeltspor og høye hastigheter til Halden, Lillehammer, Skien, Kongsvinger og Hønefoss må være på plass til 2025 om vi vil. Det er riktig prioritering for folk, næringslivet og miljøet, presiserer Ringnes.
80 prosent av reisene med NSB skjer i dette området. Oppgraderingen og nybyggingen har vært i gang lenge, men det går sakte. – Det gjør det fortsatt, sier Ringnes, som lover raskere utbygging.
Vil etablere InterCity AS – Hovedhinderet for utbygging av jernbane helt frem til Halden, Lillehammer, Skien, Hønefoss og Kongsvinger er mangelen på langsiktighet og fullfinansiering. Det har regjeringen fortsatt ikke på plass, sier Ringnes.
Venstre har foreslått i sitt alternative budsjett å etablere et InterCity As. Dette selskapet skal ta over ansvaret for utbyggingen fra Jernbaneverket og gjennomføre planlegging og utbygging av strekningene, slik det ble gjort med stor suksess under Gardermoutbyggingen.
– På den måten kan nytt og sammenhengene dobbeltspor stå ferdig i 2025, mener Ringnes.
InterCity AS skal få 3 milliarder kroner i egenkapital og en driftspost på statsbudsjettet på 100 millioner kroner. Venstre vil i tillegg la selskapet får muligheten til å ta opp lån eller utstede statsgaranterte obligasjoner. På den måten mener partiet at norske livselskaper, som i dag investerer store summer i utlandet, kan få et norsk alternativ for langsiktig, trygg plassering av penger.
– Obligasjonsmodellen betyr at utbygging og oppgradering av jernbane blir organisert som egne investeringsprosjekt. I stedet for at Staten betaler alt selv, låner man deler eller hele summen fra enkeltpersoner, bedrifter, livselskap, investorer og pensjonskasser. Obligasjonene er statsgaranterte, sier Ringnes.
Slik utnytter man investeringsviljen hos folk, virksomheter og næringsliv. Ikke minst livselskapene etterspør denne type langsiktige, trygge plasseringer. Penger som allerede er i markedet blir slik kanalisert til fellesskapsprosjekt Intercity-triangelet, uten at presset i økonomien øker for mye.
Spre boliger og arbeidsplasser – Alle de åtte fylkene på Østlandet har spilt inn full InterCity-utbygging til Halden, Lillehammer, Skien og Hønefoss som den viktigste saken til Nasjonal transportplan.
– Østlandsfylkene utgjør allerede over halvparten av befolkningen, og vokser raskt. Det er viktig å legge til rette for god infrastruktur slik at vi kan spre boliger og arbeidsplasser på hele Østlandet, sier Ringnes (V).
– Med InterCity-utbyggingen vil vi kunne få større fortetting og videreutviklet flere gode tettsteder i Østlandsområdet, understreker Ringnes.
Kortere reise til Bergen og Trondheim – InterCity-utbygging med fulle hastigheter vil kunne være første steg mot raskere reisetid til Bergen, Trondheim, Stockholm og Göteborg.
– Størst effekt vil ny linje til Hønefoss ha. Dette vil utvide arbeidsmarkedsregionen rundt Oslo og avlaste hovedstaden for befolkningspresset samtidig som reisetiden til Bergen forkortes med én hel time.
– Kongsvingerbanen er en av de mest pressede strekningene, og er den strekningen der man kan gjøre minst investeringer og få mest igjen, sier Ringnes.
Erik Ringnes
Stortingskandidat for Venstre i Hedmark