Åpenhet er viktig for å sikre demokratiske prosesser

Lier Venstre fremmer derfor følgende spørsmål til ordføreren 3 april:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

åpnehet, transperent, åpen, regnskap

Foto: State Treasurer of Ohio

Bakgrunn:

Ifølge Drammens Tidende holdes Buskerudbyenes bomplaner hemmelig.

Avisen skriver tirsdag 5 mars: “Offentligheten får fortsatt ikke innsyn i bomplanene i Buskerud. Drammens Tidende nektes innsyn.

Debatten har pågått siden Drammens Tidende avslørte at det kan komme over 20 bomstasjoner mellom Lier og Kongsberg.

Politikere og administrasjon i kommunene i Buskerudbyen fikk presentert flere mulige løsninger under et møte 14. februar. Drammens Tidende nektes innsyn i presentasjonen.” (sitat slutt)

På nettsidene til Buskerudbyen er det heller ingen informasjon om det såkalte drøftings-seminaret som foregikk over 2 dager på Storaas Gjestegård, Jondalen i Kongsberg. Hverken kommunestyret eller formannskapet/gruppeledere i Lier har fått informasjon om møtet.

Ved direkteforespørsel til sekretariatet i Buskerudbyen vises det til å ta kontakt med egen kommune, da for-prosessen til drøftingsmøtet skulle skje lokalt i den enkelte kommune.

Som vara i ATM utvalget og fast medlem i ATM-rådet savner undertegnede informasjon og agenda for møtet, samt innkalling og saksliste. Med utgangpunkt i at det er kommunestyret i Lier som er det lovlige valgte beslutningsorgan i Lier og at borgerne skal sikres rett til å delta i en viktig debatt ,er mitt spørsmål til ordføreren som følger:

Åpenhet er viktig for å sikre borgernes tillitt til de prosesser som foregår i forvaltningen. Vil ordføreren medvirke til at alle dokumenter, planer og presentasjoner snarest blir gjort tilgjengelig for befolkning og media?

Nina E Johnsen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**