Toget skal gå helt til Halden

Regjeringen lurer velgerne med å si at de har ambisjoner uten å legge en god nok plan for det. – Toget er ikke gått for full InterCity-utbygging. Dette blir vår hovedsak i valgkampen i Østfold, sier stortingskandidat Per Magnus Finnanger Sandsmark (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Regjeringen setter Halden på vent

 - For å få mer gods over på bane, for å kunnne utnytte rutetilbudet maksimalt, også til Fredrikstad og Moss, trengs full utbygging. Østfoldbanen er den billigste banen å bygge helt ut og er også den med størst effekt, fordi Halden og Sarpsborg er nærmere Oslo enn Skien og Lillehammer, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark (V)

– For å få mer gods over på bane, for å kunnne utnytte rutetilbudet maksimalt, også til Fredrikstad og Moss, trengs full utbygging. Østfoldbanen er den billigste banen å bygge helt ut og er også den med størst effekt, fordi Halden og Sarpsborg er nærmere Oslo enn Skien og Lillehammer, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark (V)

Ifølge dagens VG satser regjeringen på å få ferdig dobbeltspor i det indre intercitytriangelet innen 2024. Nasjonal Transportplan legges fram om få uker. Jernbaneutbygging til Fredrikstad, Hamar og Tønsberg skal være på plass innen 2024, mens de har "ambisjoner" om å ferdigstille full InterCity-utbygging til Halden, Lillehammer og Skien innen 2030.

– Østfoldbanen er den billigste strekningen å bygge helt ut og vil ha størst effekt for gods og persontrafikk i kombinasjon, sier Sandsmark.

– Prioriterer full InterCity-utbygging
– Flere krysningsspor, dobbeltspor og høye hastigheter helt til Halden må være på plass til 2025 om vi får det som vi vil. Det er riktig prioritering for folk, næringslivet og miljøet, presiserer Per Magnus Finnanger Sandsmark.

80 prosent av reisene med NSB skjer i InterCityområdet. Oppgraderingen og nybyggingen har vært i gang lenge, men det går sakte. – Det gjør det fortsatt, sier Sandsmark, som lover raskere utbygging.

Vil etablere InterCity AS

 InterCity med dobbeltspor til Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden er Venstres hovedprioritet for jernbanen. - Folk og næringsliv skal kunne stole på toget, sier Sandsmark (V)

InterCity med dobbeltspor til Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden er Venstres hovedprioritet for jernbanen. – Folk og næringsliv skal kunne stole på toget, sier Sandsmark (V)
Foto: Microsoft

Hovedhinderet for utbygging av jernbane helt frem til Halden er mangelen på langsiktighet og fullfinansiering. — Det har regjeringen fortsatt ikke på plass, sier Sandsmark.

Venstre har foreslått i sitt alternative budsjett å etablere et InterCity As. Dette selskapet skal ta over ansvaret for utbyggingen fra Jernbaneverket og gjennomføre planlegging og utbygging av strekningene, slik det ble gjort med stor suksess under Gardermoutbyggingen.

– På den måten kan nytt og sammenhengene dobbeltspor stå ferdig i 2025, mener Sandsmark.

InterCity AS skal få 3 milliarder kroner i egenkapital og en driftspost på statsbudsjettet på 100 millioner kroner. Venstre vil i tillegg la selskapet får muligheten til å ta opp lån eller utstede statsgaranterte obligasjoner. På den måten mener partiet at norske livselskaper, som i dag investerer store summer i utlandet, kan få et norsk alternativ for langsiktig, trygg plassering av penger.

– Obligasjonsmodellen betyr at utbygging og oppgradering av jernbane blir organisert som egne investeringsprosjekt. I stedet for at Staten betaler alt selv, låner man deler eller hele summen fra enkeltpersoner, bedrifter, livselskap, investorer og pensjonskasser. Obligasjonene er statsgaranterte, sier Sandsmark.

Slik utnytter man investeringsviljen hos folk, virksomheter og næringsliv. Ikke minst livselskapene etterspør denne type langsiktige, trygge plasseringer. Penger som allerede er i markedet blir slik kanalisert til fellesskapsprosjekt Intercity-triangelet, uten at presset i økonomien øker for mye.

Spre boliger og arbeidsplasser

Alle de åtte fylkene på Østlandet har spilt inn full InterCity-utbygging til Halden, Lillehammer, Skien og Hønefoss som den viktigste saken til Nasjonal transportplan.

– Østlandsfylkene utgjør allerede over halvparten av befolkningen, og vokser raskt. Det er viktig å legge til rette for god infrastruktur slik at vi kan spre boliger og arbeidsplasser på hele Østlandet, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark (V)

– Med InterCity-utbyggingen vil vi kunne få større fortetting og videreutviklet flere gode tettsteder i Østlandsområdet, understreker Sandsmark (V)

Kortere reise til Göteborg
InterCity-utbygging med fulle hastigheter vil kunne være første steg mot raskere reisetid til Bergen, Trondheim, Stockholm og Göteborg.

Se Per Magnus Finnanger Sandsmarks kommentar til NRK her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**