Toget ikke gått for full InterCity-utbygging

Venstre mener regjeringen ikke prioriterer jernbane høyt nok i kommende Nasjonal transportplan. — Toget er ikke gått for jernbaneutbygging til Halden, Lillehammer, Skien i 2024. Dette er mulig, og det blir valgkampsak, sier Akershus Venstres stortingskandidater Solveig Schytz og Erik Lundeby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

 Venstres Solveig Schytz vil ha fortgang på jernbaneutbyggingen.

Venstres Solveig Schytz vil ha fortgang på jernbaneutbyggingen.
Foto: Silje England Garshol

 Erik Lundeby er en av Venstres kandidater til stortingsvalget i 2013.

Erik Lundeby er en av Venstres kandidater til stortingsvalget i 2013.
Foto: Ivar Ruud Eide

Må vente: Halden, Lillehammer og Skien.
Ifølge dagens VG satser regjeringen på å få ferdig dobbeltspor i det indre intercitytriangelet innen 2024. Nasjonal Transportplan legges fram om få uker. Jernbaneutbygging til Fredrikstad, Hamar og Tønsberg skal være på plass innen 2024, mens de har "ambisjoner" om å ferdigstille full InterCity-utbygging til Halden, Lillehammer og Skien innen 2030.

– Prioriterer full InterCity-utbygging
– Flere krysningsspor, dobbeltspor og høye hastigheter til Halden, Lillehammer, Skien, Kongsvinger og Hønefoss kan være på plass til 2025 om vi vil. Det er riktig prioritering for folk, næringslivet og miljøet, presiserer Schytz.

80 prosent av reisene med NSB skjer i dette området. Oppgraderingen og nybyggingen har vært i gang lenge, men det går sakte. – Det gjør det fortsatt, sier Lundeby, som lover raskere utbygging.


Vil etablere InterCity AS

Hovedhinderet for utbygging av jernbane helt frem til Halden, Lillehammer, Skien, Hønefoss og Kongsvinger er mangelen på langsiktighet og fullfinansiering. — Det har regjeringen fortsatt ikke på plass, sier Lundeby.

Venstre har foreslått i sitt alternative budsjett å etablere et InterCity As. Dette selskapet skal ta over ansvaret for utbyggingen fra Jernbaneverket og gjennomføre planlegging og utbygging av strekningene, slik det ble gjort med stor suksess under Gardermoutbyggingen.

– På den måten kan nytt og sammenhengene dobbeltspor stå ferdig i 2025, mener Akershus Venstres leder, Solveig Schytz.

InterCity AS skal få 3 milliarder kroner i egenkapital og en driftspost på statsbudsjettet på 100 millioner kroner. Venstre vil i tillegg la selskapet får muligheten til å ta opp lån eller utstede statsgaranterte obligasjoner. På den måten mener partiet at norske livselskaper, som i dag investerer store summer i utlandet, kan få et norsk alternativ for langsiktig, trygg plassering av penger.

– Obligasjonsmodellen betyr at utbygging og oppgradering av jernbane blir organisert som egne investeringsprosjekt. I stedet for at Staten betaler alt selv, låner man deler eller hele summen fra enkeltpersoner, bedrifter, livselskap, investorer og pensjonskasser. Obligasjonene er statsgaranterte, forklarer Erik Lundeby.

Slik utnytter man investeringsviljen hos folk, virksomheter og næringsliv. Ikke minst livselskapene etterspør denne type langsiktige, trygge plasseringer. Penger som allerede er i markedet blir slik kanalisert til fellesskapsprosjekt Intercity-triangelet, uten at presset i økonomien øker for mye.


Spre boliger og arbeidsplasser

Alle de åtte fylkene på Østlandet har spilt inn full InterCity-utbygging til Halden, Lillehammer, Skien og Hønefoss som den viktigste saken til Nasjonal transportplan.

– Østlandsfylkene utgjør allerede over halvparten av befolkningen, og vokser raskt. Det er viktig å legge til rette for god infrastruktur slik at vi kan samle boliger og arbeidsplasser rundt kollektivknutepunkter på hele Østlandet, sier Schyzt (V).

– Med InterCity-utbyggingen vil vi kunne få større fortetting og videreutviklet flere gode tettsteder i Østlandsområdet, understreker Schytz.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**