Toget er ikke gått for full InterCity-utbygging

– Venstre reagerer kraftig på at regjeringen nå legger opp til å dele InterCity-utbyggingen i to. I realiteten skaper de rødgrønne nå stor usikkerhet om full utbygging til Halden, Lillehammer og Skien, sier Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

 Full InterCity-utbygging til Halden, Lillehammer og Skien i 2025 er fortsatt mulig, mener Ola Elvestuen.

Full InterCity-utbygging til Halden, Lillehammer og Skien i 2025 er fortsatt mulig, mener Ola Elvestuen.
Foto: Caroline Roka

 - Dobbeltspor og høye hastigheter til Halden, Lillehammer og Skien er en riktig prioritering for folk, næringslivet og miljøet, presiserer Elvestuen.

– Dobbeltspor og høye hastigheter til Halden, Lillehammer og Skien er en riktig prioritering for folk, næringslivet og miljøet, presiserer Elvestuen.
Foto: Kåre Pettersen

 Venstre har foreslått i sitt alternative budsjett å etablere et InterCity AS. Les innlegget i DN.

Venstre har foreslått i sitt alternative budsjett å etablere et InterCity AS. Les innlegget i DN.
Foto: DN

Venstre mener regjeringen ikke prioriterer jernbane høyt nok i kommende Nasjonal transportplan.

— Toget er ikke gått for full InterCity-utbygging til Halden, Lillehammer, Skien i 2025. Dette er mulig, og det blir valgkampsak, sier Venstres nestleder Ola Elvestuen.

Vil ha full IC-utbygging
Ifølge dagens VG må Halden, Lillehammer og Skien vente på å få dobbeltspor. Regjeringen
satser på å få ferdig dobbeltspor i det indre intercitytriangelet innen 2024, mens de har "ambisjoner" om å ferdigstille full InterCity-utbygging til Halden, Lillehammer og Skien innen 2030.

– Dobbeltspor og høye hastigheter til Halden, Lillehammer og Skien er en riktig prioritering for folk, næringslivet og miljøet, presiserer Elvestuen.

Skei Grande: Venstre prioriterer InterCity

80 prosent av reisene med NSB skjer i dette området. Oppgraderingen og nybyggingen har vært i gang lenge, men det går sakte. – Det gjør det fortsatt, sier Elvestuen, som lover raskere utbygging.

Vil etablere InterCity AS
Hovedhinderet for utbygging av jernbane helt frem til Halden, Lillehammer, Skien, Hønefoss og Kongsvinger er mangelen på langsiktighet og fullfinansiering. — Det har regjeringen fortsatt ikke på plass, sier Elvestuen.

Venstre har foreslått i sitt alternative budsjett å etablere et InterCity As. Dette selskapet skal ta over ansvaret for utbyggingen fra Jernbaneverket og gjennomføre planlegging og utbygging av strekningene, slik det ble gjort med stor suksess under Gardermoutbyggingen.

– På den måten kan nytt og sammenhengene dobbeltspor stå ferdig i 2025, understreker Ola Elvestuen.

InterCity AS skal få 3 milliarder kroner i egenkapital og en driftspost på statsbudsjettet på 100 millioner kroner. Venstre vil i tillegg la selskapet får muligheten til å ta opp lån eller utstede statsgaranterte obligasjoner. På den måten mener partiet at norske livselskaper, som i dag investerer store summer i utlandet, kan få et norsk alternativ for langsiktig, trygg plassering av penger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**