Under kan vi lese henvendelsene Caroline Houtmann og Tom Boersma har sendt Stange kommune ved Nils Røhne, med kopi til blant andre Stange Venstre.
Bredbånd i Stange Vestbygd – framgang?
Dato: 12. mars 2013
Til: Nils A. Røhne, ordfører i Stange kommune
Kopi til: Stangeavisa, Erik Ringnes
Kjære ordfører,
Vi leser gang på gang i avisene at kommunen satser på vekt av innbyggertallet gjennom innovasjon, byutvikling og kommunikasjonstiltak. Vi er forholdsvis nye innbyggere (vi flyttet fra vestlandet hit høst 2010) og opplever til daglig utfordringer på grunn av alt for tregt bredbånd. Umoderne tregg, for å si det sånn.
Jeg skjønner rett og slett ikke sammenhengen med det jeg leser i avisene (“Ja, vi satser!”, “Vi må lytte til hva potensielle innbyggere vi ha”, “Våre nåværende innbyggere er våre beste regionsambassadører”) og stillheten når det gjelder utviklingen av bedre bredbånd. For fire måneder siden sendte vi deg e-posten nedenfor, hvor vi høflig spør om det er noe framgang i bredbåndssaken.
Vi venter fortsatt på svar.
Mvh, Caroline Houtman
Bredbånd i Stange Vestbygd – framgang?
Dato: 8. november 2012
Til: Nils Amund Røhne
Kopi: Stangeavisa
Hei igjen,
Vi lurte på om det er noe framgang i bredbåndsaken, og hva som vil skje etter slutten av 2012, når kontrakten med Eidsiva går ut? Hvis det skal lages nye avtaler er det uakseptabelt å ha kun 2Mb/s som krav: Det er altfor lite i forhold til dagens behov. 5Mb/s hadde vært et rimelig utgangspunkt.
Mange opplever fremdeles bredbåndskapasiteten som svært problematisk. Viser til diskusjonen på Stange Vestbygd sin Facebookside.
Vi henviser ellers til Informasjon om bredbånd – Stange kommune og til vårt brev fra 18. april 2012 som ble publisert i Stangeavisa nr 17-2012 (se vedlegget).
Med vennlig hilsen,
Caroline Houtman & Tom Boersma
Bredbåndsdekningen i Stange
Stange, 18. april 2012
Til: Nils A. Røhne, ordfører
Kopi til: Stangeavisa, Erik Ringnes, nettverk Eventyrlige Stange vestbygd
Takk for brevet ditt angående bredbåndstilgang i Stange vestbygd. d.d. 29. mars 2012. En
liten oppsummering:
man må være kunde ved Eidsiva for å få en garantert minste kapasitet (vi visste ikke
det og ble kunde ved Telenor)
den minste kapasiteten er på 2 Mb/s (vi har 2,8 Mb/s og det er ikke nok)
dårlig nettilgang eller tregere enn 2 Mb/s? Kommunen oppfordrer å klage ved Eidsiva
eller den aktuelle leverandøren.
Vi betaler for 5 Mb/s, men får ikke mer enn 2,8 Mb/s. Det holder ikke siden vi driver en
nettbasert virksomhet. Også for privat bruk er det i minste laget, særlig på ettermiddagen
når de fleste kommer hjem og kobler seg på. Vi har klaget ved Telenor, men det hjalp
ikke. De leverer allerede så raskt som teknisk mulig.
Fornyingsdepartementet har en midlertidig støtteordning for bredbåndsutbygging i
områder som er ikke kommersielt lønnsomme å bygge ut, men kommunen ser ingen
grunnlag til å søke.
Ordføreren kjenner til «at enkeltbrukere har fått bedre forhold knyttet til radiosamband
ved at Eidsiva har rutet dem mot sin sender på Helgøya». Men «Eidsiva signaliserte at
løsningen med radiosamband som en supplerende løsning gikk med underskudd, og at de
etter kontraktens utløp (31.12.2012) neppe ville investere videre i slike løsninger».
Vi ser ingen perspektiv til forbedring. Hva kan vi gjøre?
med vennlig hilsen,
Caroline Houtman & Tom Boersma
Oransje webdesign