Fylkesmannen opphever garasjevedtaket

Fylkesmannen meddeler i en uttalelse til Nøtterøy kommune, at vedtaket om bilparkering i Tenvik, som ble fattet 12.12.12, er opphevet. Dette fordi forvaltningsloven er brutt på flere punkter. Nøtterøy kommune må nå behandle saken på nytt, for å få et lovlig fattet vedtak. Da får vi håpe at de som faktisk bor på Veierland, også i fremtiden vil kunne prioriteres når garasjeplasser i Tenvik skal skifte eier.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Den 12. desember i 2012 vedtok kommunestyret på Nøtterøy at leieavtalen til garasjesameiet i Tenvik skulle reforhandles. Vedtaket innebar at kommunen skulle tvinge garasjesameiet i Tenvik til å tilsidesette og endre sine egne vedtekter, for å få fornyet festeavtalen.

En sliten garasjedør sett fra siden

Foto: Joachim Bræk Poppe-Holmdahl

Garasjesameie er et privat Brønnøysundregistrert sameie. Sameiet leier grunnen som garasjene er bygget på, av Nøtterøy kommune ved en festekontrakt mellom sameiet og kommunen.

Inntil nå har det vært slik at garasjene skulle forbeholdes de som bodde på Veierland, og at ledige plasser skulle tildeles etter venteliste. Med det nye vedtaket skulle "Det forutsettes at sameieren må eie bolighus på Veierland og garasjen skal følge bolighuset ved salg."
Dette protesterte både mindretallspartiene, garasjesameiet og enkeltpersoner på.

I etterkant av kommunestyrets vedtak har administrasjonen i Nøtterøy kommune vært i forhandlinger med garasjesameiet. Det er gjennomført årsmøte i sameiet, hvor forslaget til vedtektsendringer ble avvist. Nøtterøy kommune har således ikke kommet til enighet med garasjesameiet på Tenvik. Nå viser det seg også at vedtaket som fullmakten bygger på, er ulovlig fattet i henhold til forvaltningslovens bestemmelser.

Se egne saker:
Habilitet og maktarroganse (Avisinnlegg fra Venstre og felleslistas gruppeledere).
Vi vil sette Veierlands befolknings ønsker først (Artikkel på Nøtterøy Venstres nettsider).

Fylkesmannen i Vestfold erklærer vedtak ugyldig

Foto: Faksimile av brev fra Fylkesmannen

Fylkesmannen har nå opphevet dette vedtaket, etter å ha foretatt en lovlighetskontroll. Konklusjonen er at forvaltningsloven er brutt på flere punkter.

•Vedtaket var ikke tilstrekkelig begrunnet.
•Saken var ikke tilstrekelig utredet.
•Sentrale dokumenter i saken var ikke lagt fram.
•Personer som deltok i saksbehandlingen var inhabile.

Se fylkesmannens uttalelse her:
Lovlighetskontroll – klage – gbnr 89/105 Tenvik – Nøtterøy – parkeringsplasser for bolighus på Veierland

Ordfører Roar Jonstang (Høyre) og varaordfører Bjørn Kåre Sevik (FrP) blir begge spurt av Tønsbergs Blad om hvordan de ser på saken etter Fylkesmannens avgjørelse.

Høyre innså ikke konsekvensene av sitt vedtak.

Foto: Microsoft

Førstnevnte uttaler da at de ikke innså konsekvensene av vedtaket, da det ble fattet, og at de nå vil være lydhør for synspunktene fra årsmøtet i garasjesameiet 28. februar. Sevik ser derimot for seg at avtalen med garasjesameiet sies opp. Så da gjenstår det å se hva flertallspartiene kommer opp med denne gangen.

Vi i Venstre har i alle fall tenkt å fortsette den linjen vi har hatt gjennom hele prosessen. Vi vil legge Veierlands befolknings ønsker til grunn, og jobbe for at eierne selv skal få bestemme over de garasjene de eier gjennom garasjesameiet. Og siden garasjesameiet på sitt årsmøte vedtok at de ikke ønsker å gå bort fra regelen om at garasjeplassene skal forbeholdes de som bor på øya, vil ikke vi overprøve dette.

Nå som ordføreren også har signalisert at Høyre denne gangen ønsker å lytte til de som blir påvirket, kan det se ut til at vi kan få til et bredere flertall og en løsning som er i henhold til interessene til de involverte garasjeeierne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**