Prioriter Akershus-pendlerne

At toget er presis, at det går ofte og kort reisetid er avgjørende for at flere skal velge toget til og fra jobben. NSB neglisjerer dette og ofrer store pendlergrupper i sin nye iverksatte ruteplan, skriver Siri Engesæth, Abid Raja og Solveig Schytz i et leserinnlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


I arbeidet med ny ruteplan har NSB lagt ensidig vekt på pendlere fra byene i Intercity-triangelet – jernbanelinjene mellom Skien, Lillehammer og Halden. Det har medført at dagpendlere fra de store boområdene rundt Oslo er neglisjert. Dette er et brudd med en miljøvennlig og bærekraftig utvikling av et av de sterkeste vekstområdene i landet.

Reisende langs Konsvingerbanen har fått vesentlig økt reisetid med NSBs nye ruteplan. Togpendlerne fra alle stasjonene mellom Lillestrøm og Gardermoen har mistet togforbindelsen til en av Akershus’ største arbeidsplasser, Oslo Lufthavn Gardermoen. I tillegg er en rekke stasjoner nedlagt, på tross av at stasjonene har ligget i vekstområder med store pendlergrupper. Endringene skjer uten at kommunene er involvert, uten at pendlergruppene er hørt og uten at NSB har foretatt noen analyse av hva økt reisetid vil medføre av økt belastning på veinettet i de berørte områdene.

Dersom toget skal velges før bilen, må pendleren oppleve at reisetiden minker. For å få til dette må NSB gjøre som resten av Europa, nemlig satse på et differensiert tilbud. Det sikrer kort reisetid og gjør toget konkurransedyktig. All tidligere kunnskap og forskning viser at kollektivandelen synker for hvert transportmiddel pendlerne må bytte til.

Venstre vil ha et velfungerende kollektivtilbud slik at flere kan velge kollektivt og la bilen stå. Det skal være enkelt og billig å reise kollektivt.

Siri Engesæth, stortingskandidat for Akershus Venstre
Abid Q. Raja, stortingskandidat for Akershus Venstre
Solveig Schytz, leder av Akershus Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**