– Mangler ambisiøse mål og klar kollektivsatsing

– Boligmeldingen mangler ambisiøse mål, presise virkemidler og en reell kollektivsatsing i og rundt de store byene, sier Guri Melby, leder i Venstres programkomité. – Vi trenger en storstilt boligbygging og en kraftig økning i utleietilbudet for studenter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Guri Melby

– Samlet må det bygges ut rundt 40.000 boliger årlig i løpet av kommende stortingsperioden. Jeg tviler på at tiltakene som presenteres i meldinga vil være nok til å oppnå dette, selv om det varsles enkelte lovende grep på saksbehandlingssiden, sier Melby.

Melby savner spesielt en forpliktende satsing på studentboliger. – Det må bygges minst 2000 studentboliger årlig, spesielt i pressområder. En slik satsing vil bidra til lette prispresset både på leie og kjøp av andre leiligheter i disse områdene. Det burde også bli lettere å etablere og drive samskipnader, stiftelser og selskaper som har et langsiktig mål om å utvikle leiemarkedet, sier hun.

– Vi trenger også flere konkrete grep for å øke antallet utleieenheter på det private markedet. Dagens regelverk for utleie av deler av egen bolig er det altfor stivbent, og bidrar ikke til å utnytte utleieressursene som faktisk finnes, mener Melby.

Melby er også skuffet over at meldingen bare varsler en «videreføring» av BSU-ordningen. Venstre mener at både det månedlige og samlede sparebeløpet bør økes til hhv. 30.000 kroner og 300.000 kroner.

Samtidig er Melby klar på at en omfattende boligbygging i de store byene må gå hånd i hånd med en storstilt satsing på kollektivtrafikk.

– Staten må bidra mer til kollektivtrafikken i og rundt de store byene, sier Melby. – Vi må utvide belønningsordningen for byer som satser på kollektivtrafikk, og i storbyregionene må staten ta inntil femti prosent av utgiftene til investering og drift av kollektivtrafikken. En miljøvennlig byutvikling må klare å se boligbygging, bymiljø og kollektivsatsing i sammenheng.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**