– Fullstendig mangel på målrettede voldstiltak

– Stortingsmeldingen om vold i nære relasjoner mangler målrettede tiltak, sier Venstre-leder Trine Skei Grande. – Regjeringen har gitt oss nok en drøftingsoppgave, i stedet for å ta de mange som lider under familievold på alvor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande

Foto: Bård Ek

Kampen mot familievold forutsetter økt kunnskap og et utvidet samarbeid mellom frivillige organisasjoner, barnehage, skole, helsevesenet og politiet, mener Skei Grande.

– Sist Venstre satt i regjering utarbeidet vi en konkret handlingsplan i kampen mot vold i nære relasjoner. Denne stortingsmeldingen er ikke i nærheten av å være like ambisiøs, sier Venstre-lederen. – Det er positivt at regjeringen vil utvikle det kommunale psykososiale lavterskeltilbudet, men satsingen er ikke forpliktende nok. Her må det friske midler til.

Det var også Venstre i regjering, med Odd Einar Dørum som justisminister, som innførte ordningen med familievoldskoordinatorer i politidistriktene. Men den rødgrønne regjeringen har ikke fulgt opp ordningen godt nok. Alle politidistrikter er nå pålagt å ha en familievoldskoordinator i full stilling, men TV2 avslørte i fjor at mange av koordinatorene blir pålagt andre oppgaver.

– Det er svært bekymringsverdig at regjeringen kun tar for seg hvordan denne ordningen er ment å fungere, og ikke hvordan den faktisk fungerer, sier Trine Skei Grande. – Om familievoldskoordinatorene fortsatt ikke har mulighet til å fokusere på jobben sin, eller blir tatt ut av stillingen i ferier, fyller de ikke oppgaven godt nok.

Skei Grande mener også regjeringen må styrke innsatsen mot voldtekt i nære relasjoner. – Voldtektsutvalget, som ble ledet av Venstres Rita Sletner, la fram et forslag om å opprette en spesialisert enhet i Politiet mot seksualisert vold, sier Skei Grande. – Dette bør regjeringen snarest følge opp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**