– I dag og i går kom lekkasjene om hva regjeringen vil gjøre med veiutbygging på vestlandet. I neste omgang må det komme en reell satsing på Intercity-tog og kollektivtrafikk i byene, sier Elvestuen.
– Det er en viktig nasjonal oppgave å forsere utbyggingen av kyststamvei mellom Kristiansand og Trondheim. Men det store løftet for en mer miljøvennlig samferdselssektor må tas gjennom å bygge ut Intercity-nettet mellom Skien, Lillehammer og Halden og satse mer på kollektivtrafikk i og rundt de store byene, sier han.
For Venstre er bygging av InterCity-nettet det viktigste samferdselsprosjektet for neste stortingsperiode. I utkastet til stortingsprogram går Venstre inn for å tredoble investeringene til jernbanen, noe som gir mulighet for og høyhastighetstog med halvtimesfrekvens på togavgangene i Intercity-nettet innen 2025. På sikt gir det også rom for en ny jernbanelinje mellom Oslo og Hønefoss.
– I tillegg må staten bidra mer til kollektivtrafikken i og rundt de store byene, sier Elvestuen. – Vi må utvide belønningsordningen for byer som satser på kollektivtrafikk, og i storbyregionene må staten være villig til å ta inntil femti prosent av utgiftene til investering og drift av kollektivtrafikken.
– Nasjonal transportplan er viktig for framkommeligheten på det norske samferdselsnettet, men den kan også spille en avgjørende rolle for å få ned de norske klimautslippene, sier Elvestuen. – Da må vi satse tungt og langsiktig på kollektivtrafikk.