Oslo Nye er sikret

Bystyret vedtok i går at Oslo Nye Teater fortsatt skal drives med kommunen som stolt eier. Venstres Julianne Ferskaug er svært fornøyd med at teateret nå får forutsigbare driftsrammer, og ikke må bekymre seg for nedleggelse hver gang Oslo-budsjettet skal vedtas.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Oslo Venstre har alltid vært stolte av Oslo Nye Teater, og det har vært viktig for oss å «redde» teateret fra nedleggelse når vi har gått inn i de årlige budjsettforhandlingene i bystyret. Nå som vi sitter i byrådet, kan vi bidra til å sikre at teateret drives videre på lenger sikt enn ett år av gangen, noe som vil være til glede for alle teaterglade mennesker i byen, sier Ferskaug.

Julianne Ferskaug

Foto: privat foto

Oslo Nye Teater har i mange år hatt økonomiske utfordringer, til tross for høy kunstnerisk kvalitet på oppsetningene. Kulturbyråd Hallstein Bjercke la derfor i oktober i fjor frem en sak hvor han beskriver byrådets nye eierstrategi for Oslo Nye Teater. Hovedgrepet i saken er en gradvis omlegging fra et institusjonsbasert teater med en stor, fast stad, til et mer prosjektorientert teater med større frihet til å tilpasse driften etter den kunstneriske profilen.

– Dette er en satsing for å bevare teateret, samtidig som det fornyes og styrkes, sier byråd for kultur og næring, Hallstein Bjercke (V). — At vi ber teateret redusere de faste kostnadene, handler om at de skal få større frihet til å styre de variable kostnadene. Det kan høres litt teknisk ut, men det betyr større kunstnerisk frihet. Det betyr at teatrets kunstneriske ledelse i større grad kan velge de stykkene mener passer deres profil, og så justere ressursbruken etter spilleplanen. Ressursene er mindre låst, og kan variere mer over tid. Jeg tror dette vil gi et mer spennende teater, og at det vil gi større muligheter for de som i dag står utenfor de store institusjonene, nemlig freelancere, de frie gruppene og yngre talenter, sier Bjercke.

Hallstein Bjercke.

Foto: –

Bystyret har bedt byrådet gjennomføre planene lagt frem i saken, slik at teateret etter en omstillingsperiode på 3-5 år kan drives som et prosjektteater. Teateret skal imidlertid ikke være et rent prosjektteater, det skal være et teater med en mindre fast stab enn i dag, slik at en større andel av ressursene kan gå til den enkelte oppsetning. Teateret skal fortsatt selv både initiere og produsere stykker, men også i noen grad tilby en scene for andre. Disse grepene vil bidra til å styrke teaterets kunstneriske profil, og gjøre det mulig å satse både på brede publikumsmagneter og smalere, mer eksperimentelt teater.

Det er styret ved teateret som skal stå for endringene, og det vil også være opp til styret hvordan organisasjonen vil se ut etter omstillingen. I byrådssaken går det klart frem at byrådet akter å fortsette å yte årlige tilskudd til teatret. — Det er et tydelig signal om at byrådet vil satse på Oslo Nye Teater, og ikke legge det i forhandlingspotten hvert eneste år når budsjettet skal vedtas. Byrådet sier at de er stolte av Oslo Nye Teater, og vil fortsette å drive og eie det i lang tid fremover, sier Ferskaug begeistret. Hun er selv en flittig teatergjenger, og mener Oslo Nye byr på noen av de mest spennende teateropplevelsene i Oslo i dag. Slik må det også være i fremtiden, mener hun.

Teater, kultur

Foto: Microsoft

– Vi har gjennom komitébehandlingen av saken fått klare signaler fra teaterets styre om at de er enige med byrådet om at dette er den riktige veien videre for landets eneste kommunale teater, og jeg er veldig glad for at byrådet tar sin rolle som eier på alvor. Nå er det opp til teateret selv å gjennomføre en god og langsiktig omstillingsprosess, uten at nedleggelse spøker i bakgrunnen hvert eneste år. Jeg gleder meg til å følge med på utviklingen videre, og har stor tro på at de mange dyktige menneskene som er tilknyttet teateret vil gjøre en fantastisk jobb med å ta Oslo Nye Teater inn i fremtiden. Som Høyres Carl-Henrik Bastiansen sa i bystyredebatten: Oslo Nye har sine beste år foran seg, avslutter Ferskaug.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**