Miljø, umoral og Ole Brumm

Spar strøm! Spis grønt! Gå til jobb!
En blir sliten av alle utropstegnene når det gjelder miljø. Vi sitter igjen med et klart bilde av at det handler om moral og om god gammel norsk asketisk sparekultur. Surmaget og lite raust.
Hvorfor skal en ikke unne seg? Har vi ikke fortjent? Bare litt? Bare jeg?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Jo, det handler om moral, det handler om å bevare ressurser for dem som kommer etter oss. Men vi må se at det handler også om mange andre ting, så som næringspolitikk, arbeidsplasser – ja penger, rett og slett. Kan vi si som Ole Brumm; ja takk, begge deler? Når det gjelder strøm så kan vi det.
Strøm kan være fornybar. Strøm kan være ren energi. Med unntak av noen få prosent er all strøm vi bruker i Norge fornybar.

Solcellepanel

Foto: Georg Slickers

Hjemme
Strøm koster penger, og sparer du strøm, sparer du penger. Men å erstatte oljefyr med varmepumpe er en bra ting selv om du da bruker mer strøm. Du kan også lage strøm selv, for eksempel av den sola som treffer huset ditt. En solcelle montert i Norge vil produsere fem ganger mer energi enn det som brukes for å lage den. Fra 2017 blir dessuten netteierne pålagt å ta i mot slik hjemmelaget strøm, dermed trengs det ingen batterier som jo har vært en begrensning hittil.

Bilen
En elektrisk bil bråker mindre og slipper ikke ut avgasser. Det dør ti ganger så mange av dårlig luft som det dør i trafikkulykker hvert år. Drivstoffutgiften for en elbil er om lag en femdel av drivstoffutgiften for en fossilbil. Rekkevidden på nye biler er dessuten økt til oppunder femti mil pr. lading, hvilket gjør den brukbar også for de av oss som kjører mye og langt. Men hva om alle kjøpte elbil? Ja, hva hvis. Vi ville trenge mer strøm. Dette kan løses ved effektivisering av eksisterende vannkraftanlegg og effektivisering av nettet. Videre kan vi ta i bruk et stort potensial ved å legge til rette for «hjemmelaget strøm».
Så da gjenstår: Spar strøm! Spis grønt! Gå til jobb! Lag mer strøm!

Camilla Eilertsen
Stange Venstre

Publisert i Hamar Arbeiderblad 27.2.2013

Klikk her for å komme til forsiden