Hydro tar samfunnsanvar

Dagens Næringsliv melder idag at Hydro planlegger et forskningsanlegg til 3 milliarder på sitt anlegg på Karmøy. Nestleder i Venstre Terje Breivik mener Hydro med dette tar samfunnsansvar og viser at industrien kan være en del av løsningen på klimaproblemet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ørkenlandskapet i Qatar står ikke lenger øverst på Hydros liste over de mest attraktive områdene å drive kraftkrevende aluminiumsproduksjon. Nå vil selskapet isteden satse for fullt på anleggene i Norge — forutsatt at selskapet får midler til forskning på energieffektiv produksjon, skriver Dagens Næringsliv.

Terje Breivik

Foto: Bård Ek

– At Norsk Hydro vil satse 3 milliarder kroner på et nytt forskningsanlegg på Karmøy er svært gledelig. Det viser til fulle at norsk industri både er en del av løsningen på klimaproblemet og har gode forutsetninger for å bli en av verdiskapingspilarene vi som nasjon skal stå på i fremtiden. Hydro tar samfunnsansvar, sier nestleder i Venstre, Terje Breivik til NRK.

Det er liten tvil om at industrien vår kan sikre egen konkurransekraft gjennom å være verdensledende på klimavennlige produkter og produksjonsprosesser.

– At vi politikere kjenner vår besøkelsestid og støtter industrien i deres streben mot det, kan være avgjørende for at norsk industri skal få en ny æra, sier Breivik.

Fornybar kraftproduksjon
Etter Venstres mening er det viktigste politiske tiltakene å legge til rette for mer fornybar kraftproduksjon i Norge, og å øke ulike tilskuddsordninger for teknologiutvikling betydelig.

– Blant annet må klimateknologifondet økes. SkatteFunn – ordningen og ulike støttetiltak for pilotanlegg innenfor miljø og klimateknologi må dessuten styrkes. I tillegg til en generell økning i satsningen på klima- og klimarelatert forskning over Norges Forskningsråd og forskningsfondet, sier Breivik.

– Går myndigheter og industrien i tospann fremover, har vi alle forutsetninger for både å sikre en klimavennlig produksjon, fremtidig verdiskapning og velferd, avslutter Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**