Vil ha grønne næringer og gründervirksomhet

– Næringskonsulenten må ha som mandat å fremme et grønt næringsliv og bistå gründere, sa Sesselja Bigseth under gårsdagens møte for næring og kultur.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Kommunestyret vedtok i fjor å ansette en næringsutvikler i en tre års prosjektstilling, og i går behandlet utvalg for næring og kultur saken med prosjektbeskrivelse for stillingen.

Vil ha grønne næringer
I den forbindelse la Sesselja Bigseth fram endringsforslag til prosjektbeskrivelsen. Forslag til ny setning i punktet om stillingens mandag lød som følger:

“Næringsutvikler skal fremme et grønt næringsliv i tråd med målsetninger i klima- og energiplan.”

Venstre har programfestet at vi vil være en pådriver for gjennomføring av kommunens energi- og klimaplan og at vi vil jobbe for næringsutviklingen innen grønne næringer som fornybar energi og landbruk. Endringsforslaget er et ledd i dette arbeidet.

Må vektlegge gründere
Bigseth ønsket også at gründervirksomhet må vektlegges i mandatbeskrivelsen, i tråd med Nes Venstres næringspolitikk for 2011-2015.

Sesselja Bigseth

Foto: Birger Areklett

– Vi har et solid næringsfond som mange av våre nabokommuner misunner oss. Bruker vi det riktig, har vi mulighet til å profilere oss som gründerkommunen, sa Bigseth, og foreslo følgende endring i mandatbeskrivelsen:

“Næringsutvikler skal sørge for at kommune stimulerer til gründervirksomhet og bistå ved nyetableringer innen næring og forretning.”

I tillegg foreslo hun at næringsutvikleren skal rapportere til utvalget for næring og kultur i tillegg til formannskapet og Nes næringsråd. Alle tre forslagene fra Bigseth ble enstemmig vedtatt av utvalget. Saken går nå videre til formannskapet.

Ønsker langsiktig satsing
Bigseth beklaget også at man ikke fikk til en stilling som næringskonsulent da man ved budsjettforhandlingene i 2011 forsøkte å opprette en slik stilling. Hun påpekte at det er uheldig at stillingen som næringsutvikler ikke ligger inne som en fast post i kommunebudsjettet, men nå går av næringsfondmidlene som heller burde gått direkte til næringsdrivende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**