Gjenreise yrkes- og håndverksfagene nå!

Reform -94 har vært en tragedie for yrkesfagene. Nesten 20 år etter at den ble innført, er det ingenting som tyder på at den såkalte 2 + 2 modellen har gjort yrkesfagene eller de arbeidsorienterte ungdommene noen tjeneste, og frafallet fortsetter. Et samlet Buskerud Venstre gikk derfor på sitt nylig avholdte årsmøte inn for å styrke yrkesfagene i videregående opplæring, og ønsker å gjøre dette til partiets program for valget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Årsmøtet i Buskerud Venstre vedtok nylig, etter forslag fra Drammen Venstre, at vi ønsker å styrke yrkes- og håndverksfagene i videregående opplæring. 2 + 2 modellen som ble innført med reform -94, og som går ut på at yrkes- og håndverksfag legges opp med to års innledende teori før elevene kommer ut i praksis, mener vi har utspilt sin rolle. Vi har nå testet den ut i snart 20 år, og frafallet i yrkesfagene er fortsatt dramatisk høyt. Hovedfokus har ikke ligget på fagenes egenart, men på oppnåelsen av generell studiekompetanse, som mange av elevene som søker seg til disse fagene aldri har planer om å benytte seg av. I stedet for å motivere til lærelyst gjennom praksis og yrkesrettet opplæring, blir elevene møtt med nye år på skolebenken, og mange faller av lasset.

Nå mener vi det er på tide å gjenreise respekten for yrkes- og håndverkfagene, og identifisere dem som retninger med egenverdi uten det stadige fokus på studiekompetanse. Selvsagt hører teori med til fagene, og det må læres for at elevene skal kunne mestre sine fag, men hvorfor ikke integrere teoriopplæringen i praksis og gi den relevans slik at elevene ikke blir møtt av tørre bokfag før de så mye som ser et verksted, en byggeplass eller noe som ligner et fremtidig arbeidssted?

I Buskerud har vi et godt eksempel på hvordan teori og praksis integrert kan gi lærelysten tilbake til ungdom som har mistet motivasjonen. På Arbeidsinstituttet i Buskerud, som fungerer som et supplerende tilbud til videregående opplæring, får elevene muligheten til å lære teori mens de arbeider med praktiske prosjekter. Drammen og Buskerud Venstre har vært på besøk hos AIB ved flere anledninger, og det har gjort sterkt inntrykk på oss alle å se hvordan elever som tidligere hadde så mye fravær at de ikke fikk godkjent undervisningen, nå er så motiverte at de nærmest må jages hjem etter endt skoledag. Å lære geometri på skolebenken med tørre utregninger, passer og linjal er greit for mange, men for andre mangler det relevans. Hvor mye lettere blir det ikke å mestre de samme utregningene når det gjelder å finne størrelsen på en plate som skal sveises fast i karroseriet på en selvlaget motorsykkel? Da slipper de å sette to streker under svaret, men får straks se om de har regnet riktig. Samtidig er de ett skritt nærmere å realisere sin yrkeskompetanse.

Gjenreise yrkes- og håndverksfagene nå, før flere generasjoner av elever må lide under 2 + 2 modellens feilslåtte idé.

Ida Marie Brown
Drammen Venstre og Buskerud Venstre