Oslo er i forkant

På NHOs regionkonferanse på Sundvolden 5. mars var miljøbyråd Ola Elvestuen og leder i Oslo Høyre, Nicolai Astrup, invitert til diskusjon under overskriften “Incentiver for effektive miljøløsninger”. Diskusjonen dreide seg i hovedsak om energieffektivisering og samferdsel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Vi ønsker å spille på lag med staten for å få til incentiver som bidrar til utfasing av oljefyring og prioritering av energieffektivisering, men dessverre har vi til nå stanget hodet i veggen, sa Elvestuen. Oslo satser nå på å utvikle en egen strategi for energieffektivisering på regionalt nivå, og regner med at denne vil kunne ferdigstilles i løpet av 2014.

Ola Elvestuen og Nicolay Astrup på NHO-konferanse

Foto: Frida Blomgren

På samferdselsområdet ble Inter-City fremhevet som det viktigste prosjektet i årene som kommer. – Venstre har foreslått fullstendig utbygging av Inter-City til Lillehammer, Skien og Halden. I tillegg har vi foreslått en finansieringsmodell i form av et obligasjonsfond, og dette vil jeg holde fast på inntil noen kommer med et annet forslag som kan bidra til fullfinansiering, understreket Elvestuen i diskusjonen.

Konferansen “Oppdrag Energi” er en oppfølging av NHOs årskonferansen på regionalt plan. Norges rolle som energinasjon ble diskutert av Trond Giske, Jan Tore Sanner og Terje Osmundsen. I tillegg bidro Siemens og Snøhetta med innlegg om fremtidens bygg. Konferansen tok også opp temaer som fornybar energi, forskning, kompetanse og bruk av informasjonsteknologi knyttet til energi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**