Venstre kåret til beste miljøparti

Venstre er kåret til beste miljøparti med karakteren 5/6. Miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender står bak kåringen, som er basert på partienes programutkast. Venstre får beste karakter for satsing på jernbane og kollektivtrafikk og å skape grønne arbeidsplasser og ny næringsutvikling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande og Venstre får toppscore fra Framtiden i våre hender.

Foto: Tor Bjarne Christensen

I evalueringen har Framtiden i våre hender kåret Venstre til beste miljøparti (sammen med SV og MDG). Partiene er målt etter de fem punktene i klimavalgalliansens krav, samt en helhetlig vurdering.

Framtiden i våre hender om Venstres miljøpolitikk:
Venstre setter klima på dagsorden allerede i forordet til partiprogrammet og setter dette i sammenheng med et ansvar overfor kommende generasjoner. Venstre anerkjenner at global oppvarming er den største trusselen menneskeheten står overfor og følger opp med til dels omfattende forslag til klimatiltak under de mest relevante temaene i partiprogrammet.

Helhetlig inntrykk – Karakter: 5/6.

Venstre anerkjenner at global oppvarming er den største trusselen menneskeheten står overfor og følger opp med omfattende forslag til klimatiltak.

Utslippskutt i tråd med FNs anbefalinger
Karakter: 5
Venstre anerkjenner FNs klimapanels anbefalinger om 25-40 % kutt i klimagassutslipp hos rike land innen 2020 og mener at isammenheng med dette må Norge ha som mål å kutte 40 % i samme tidsperiode.

Venstre vil ha varig vern av sårbare havområder og vil satse på grønn næringsutvikling.

Tar det historiske ansvaret på alvor
Karakter: 5
Venstre anerkjenner at Norge har tjent oss rike på den fossile energien og at vi har en forpliktelse både til å redusere egne utslipp og til å gi klimastøtte til fattige land.

Skaper grønne arbeidsplasser og ny næringsutvikling
Karakter: 6
Venstre har flere konkrete forslag til sektorer hvor det vil utvikles nye grønne arbeidsplasser, blant annet fremme biogassproduksjon i landbruket, bygge og planlegge flere utenlandskabler for eksport av strøm, øke satsingen på pilotanlegg for havvindmøller, satsing på energieffektivisering
og plusshus – standard for nye boliger mm.

Venstre får toppkarakter for omfattende satsing på jernbane og kollektivtrafikk.

Norsk oljeindustri
Karakter: 5
Venstre mener at vi skal verne sårbare havområder (inkludert Lofoten, Vesterålen og Senja) mot olje og gassutvinning og avvikle norsk medvirkning i oljesandprosjekter.

Folket en viktig del av løsningen
Karakter: 6
Venstre har stort fokus på at folket skal være en viktig del av løsningen og har en omfattende satsing på jernbane og kollektivtrafikk, samt energieffektivisering og strenge energikrav i nybygg

Les mer hos Framtiden i Våre Hender