Infrastruktur, ikke slott i kulturpolitikken

Venstre vil styrke bibliotekene. – Evalueringen av den rødgrønne kulturpolitikken viser at man i åtte år har prioritert slottene, ikke infrastrukturen. Venstre vil prioritere bibliotekene, museene, kulturskolene, korpsa, organisasjonslivet, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark og Venstre mener at vi må styrke bibliotekene og kulturskolene. - Staten og institusjonene har fått løftet, men kommunene har måttet ta regninga.

Per Magnus Finnanger Sandsmark og Venstre mener at vi må styrke bibliotekene og kulturskolene. – Staten og institusjonene har fått løftet, men kommunene har måttet ta regninga.
Foto: Silje England

– Kulturløftet har ikke vært et løft for det lokale kulturlivet. Det er vi som har måttet ta regninga, sa Per Magnus Finnanger Sandsmark, som også leder Hovedutvalg for kultur, idrett og mangfold i Halden kommune.

Han peker på at hver ekstra støtteordning fra staten for lokalt kulturliv betyr at flere penger må brukes for å betale kommunale egenandeler. – Det gir mindre penger til det helt grunnleggende i kulturlivet; bibliotekene, kulturskolen, frivilligheten, understreker stortingskandidaten i Østfold, Per Magnus Finnanger Sandsmark.

– Statsråden og statssekretæren fra Arbeiderpartiet kaller institusjonene for infrastrukturen i kulturlivet. Da har de vært for lenge i departementene. Infrastrukturen er det som ligger i bunn og danner grunnlaget for et bredt kulturliv. Infrastrukturen er alle landets folkebiblioteker. Det er alle landets kulturskoler og det er ildsjelene som holder lokalsamfunnene i gang, sier Sandsmark.

Bibliotekene er grunnmuren
Venstre har flere ganger foreslått et omfattende løft for folkebibliotekene.

– Sammen med museene, skolene, universitetene, høgskolene og forskningsinstitusjonene er bibliotekene selve grunnmuren i det viktigste vi kan gjøre i kultur- og kunnskapspolitikken; spre kunnskap og gjøre kulturen tilgjengelig for flest mulig. Bibliotekene er den kulturinstitusjonen flest møter hver dag. Det er klart den trenger et løft, sier Sandsmark.

– Den voldsomme utviklingen som er når det gjelder tilgjengelighet til kunnskap og muligheter til å formidle litteratur krever også store omstillinger og investeringer i bibliotekene. Derfor må staten bidra for at disse får et løft, sier Sandsmark.

Kulturskolen for alle
Sandsmark er fra Østfold der 93 % av barna ikke har kulturskoleplass. Det er lavest i landet.

— Østfold var ett av de første fylkene med kulturskoler. Nå må vi tilbake igjen i tet og kunne tilby flere plasser slik at flere får delta i dette. Dette er ikke en utgiftspost, dette er en investering i barns gleder, understreker Venstres stortingskandidat Per Magnus Finnanger Sandsmark.

— Kulturløftet har vært et løft for de store kulturinstitusjonene for voksne. Det er vel og bra med ny opera, men det som vil styrke kulturlivet lokalt og langsiktig er kulturskolene. Da må staten gå inn og hjelpe oss som henger etter oppover, sier Finnanger Sandsmark (V).

1. kandidat Per Magnus Finnanger Sandsmark vil ha inntektsgraderte kulturskoleplasser. Venstre vil gi alle som ønsker det plass i kulturskolen og vil at satsene skal inntektsgraderes, slik at barn fra fattige familier får billigere eller gratis kulturskoleplass.

Han mener at SV og Rødts løsning med makspris ikke er treffsikkert.

— Makspris i kulturskoler vil bare føre til at oss middelklassebarn får en kveld til med fritidsaktiviter og foreldrene våre får kjøre oss rundt enda mer. Venstre vil ha inntektsgraderte priser slik at de som har minst fra før av skal ha like muligheter som oss andre til å ha barna i kulturskolen, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark (V).

Mer makt der folk er
– Enger-utvalget går ikke langt nok i å desentralisere kulturpolitikken. Vi trenger mer makt på flere hender. Det såkalte “kulturløftet” har vært sentraliserende, elitistisk og lite kreativt. Vi må tørre å flytte midler fra Kulturfondet og det sentrale kulturbudsjettet til kommunene og fylkeskommunene, sier Sandsmark.

– Kultur oppleves lokalt. Det må kulturpolitikken ta opp i seg, avslutter kulturpolitikeren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**