– Vi trenger flere el-ferger

BT kunne i papirutgaven i går fortelle om prosjektet med batteriferje på strekningen Lavik – Oppedal . Dette er et svært relevant prosjekt som vi kan dra meget nyttig erfaring av, sier Alf Helge Greaker (V) i samferdselsutvalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Alf_Helge_Greaker_pressebilde

Foto: Tor Blaha

– Prosjektet på strekningen Lavik-Oppedal har vi visst om og viser at det er flere som jobber med denne type nyskaping. Dette er er svært relevant for oss miljøpolitikere Hordaland. Jeg har allerede bedd om å få på bordet saksbakgrunnen for dette og andre prosjekter i landet, ikke bare Marin Clean Tech West, sier Alf Helge Greaker, nestleder i samferdselsutvalget.

– Blant annet har man jobbet med ladbare snøggbåt i Sør-Trøndelag, og dette er teknologi som også må kunne brukes på ferjer. Dette er svært nyttig kunnskap for oss her i fylket.

– Jeg er 100% sikker på at vi på plass i Hordaland også gjennom fylkesprosjektet “Utslippfri ferje- og snøggbåtteknologi” som er i gang og fått penger. Nå skal vi avventer vi konkrete forslag på strekninger dette vi være aktuelt for testing. I mine øyne burde det være flere aktuelle samband, avslutter Greaker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**