Positivt at Støre tenker nytt i rusomsorgen

Helseminister Jonas Gahr Støre åpner idag for å avkriminalise røyking av heroin for å få ned de høye overdosetallene blant heroinavhengige. Venstre er positiv til helseministerens nyorientering i rusomsorgen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Les også: Rusavhengige dør på gata

- Det er positivt at denne regjeringen endelig tenker nytt om behandling av rusavhengige, sier Venstre-nestleder Ola Elvestuen.

– Det er positivt at denne regjeringen endelig tenker nytt om behandling av rusavhengige, sier Venstre-nestleder Ola Elvestuen.
Foto: Kjartan Almenning

– Det er positivt at denne regjeringen endelig tenker nytt om behandling av rusavhengige, sier Venstre-nestleder Ola Elvestuen til ANB-NTB.

Han mener likevel at helseministeren ikke går langt nok.

– For Venstre er det avgjørende at rusavhengigheten ses på som en sykdom, ikke som kriminalitet, sier han.

Begrense overdosedødsfall
Elvestuen er positiv til at helseminister Jonas Gahr Støre i dag tar til orde for å avkriminalisere heroinrøyking for å begrense overdosedødsfallene i Norge. I 2010 døde 358 mennesker avoverdose, en femdobling over de siste ti årene. – Norge ligger på Europatoppen i overdosedødsfall, og ethvert tiltak som kan redusere antallet døde er prisverdig, sier han.

Rusmeldingen
7. mars behandles regjeringens rusmelding i Stortinget, og Elvestuen tror helseministerens initiativ kan gjøre stortingsdebatten mer spennende. Der vil Venstre blant annet foreslå å etablere et prøveprosjekt med heroinassistert behandling til de tyngste misbrukerne.

Les: Rusmeldingen er en skuffelse

Fastleger med spesiell kompetanse må gis anledning til å dele ut gratis egnet medikamentell behandling.

– Det vil alltid være rusavhengige som har vært til mange behandlinger flere ganger uten å lykkes, og for dem kan legeordinert heroin være et virkemiddel for bedret helse og økt livskvalitet. Erfaringer fra andre land viser at dette ikke bare redder liv, det gjør også hverdagen bedre for misbrukerne.

Les også: Behandling, ikke straff

24-timers behandlingsgaranti
Samtidig vil Venstre innføre en 24-timers behandlingsgaranti som sikrer at rusavhengige får behandling med en gang avrusningen er gjennomført.

– Innen et døgn må ruspasientene enten få time til poliklinisk behandling eller en langtidsplass som kan hjelpe dem ut av misbruket. Rask og konkret oppfølging forebygger tilbakefall og nye overdoser, sier Elvestuen.

Elvestuen mener regjeringen må våge å lære av de gode erfaringene, også fra andre land.

– Utgangspunktet for politikken vår må være at menneskeliv skal og kan reddes, sier han.Da må vi være villige til å ta i bruk nye tiltak i rusomsorgen, sier Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**