– Oppsiktsvekkende at regjeringen ignorerer fagkunnskap

– Regjeringen ignorerer fagkunnskap når den presser på for oljeboring i Lofoten, sier Guri Melby. – Det er oppsiktsvekkende at Olje- og energidepartementet forsøker å dysse ned konsekvensene av et oljeutslipp i nord.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Guri Melby på Venstres landsmøte 2012

I dag kom det fram at Klima- og forurensningsdirektoretatet mener departementet bedriver “skjønnmaling” av de alvorlige miljøkonsekvensene vi vil se dersom en eventuell oljeutvinning utenfor Lofoten fører til utslipp. Statsråd Ola Borten Moes svar er at han “vil ikke bruke mye tid på dette nå”.

– Produksjon og transport av olje til havs alltid vil innebære en risiko for utslipp, sier Melby, som er leder i Venstres programkomité og stortingskandidat for Venstre i Oslo. – Sokkelen utenfor kysten er så smal at oljevirksomheten vil foregå nært land, noe som gjør at det vil kunne ta så lite som 16 timer for oljen å nå land ved en oljeulykke.

Så sent som i 2007 gikk 4.000 tonn råolje ut i have fra Statfjord A-plattformen i Nordsjøen under værforhold som gjorde at oljelenser ikke kunne brukes.

– Lofoten og Vesterålen står ikke noe tilbake for Nordsjøen når det gjelder værforhold, og det begrensede dagslyset om vinteren bidrar bare til å øke risikoen når uhellet først er ute, sier Melby. – Da vil konsekvensene kunne bli katastrofale for naturen og de fornybare næringene i området.

Dette er ikke første gang Senterparti-ledete departementer ignorerer fagetater, påpeker Melby. I dyrevernspørsmål har Mattilsynet flere ganger blitt overkjørt av landbruksministeren.

– Det ser ut til at regjeringen vil presse på for sine egne sektorinteresser uavhengig av hvilke konsekvenser det får, sier Melby. – Nå må regjeringen lytte til fagetatene og være ærlige om de alvorlige miljøkonsekvensene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**