Bystyret får alle fakta om Munch-alternativer

Byrådet legger frem sak om de alternative lokaliseringene for nytt Munch-museum, som svar på bystyrets bestilling. Ut fra de funn og konklusjoner som fremgår av alternativutredningen vil byrådet ikke anbefale å gå videre med de nye alternativene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– For byrådet er det avgjørende at en velger det alternativet som samlet sett gir den beste museumsløsningen for Munchs kunst, sier Hallstein Bjercke.

— For byrådet er det avgjørende at en velger det alternativet som samlet sett gir den beste museumsløsningen for Munchs kunst. Størst publikumseffekt i forhold til investeringen og kortest gjennomføringstid er avgjørende, sier byråd for kultur og næring Hallstein Bjercke.

Byrådets utredning viser at byggkostnadene for de fem ulike, nye alternativene for museum på Tullinløkka og Tøyen ligger i et spenn fra ca 1 590 til ca. 1 720 mill. kroner (eksklusiv plan- og designkonkurranse, detaljregulering, inventar, tomtekostnader, prisstigning, finanskostnader i byggetiden og administrasjon). Besøkstallene er anslått til 200-220 tusen besøkende årlig på Tøyen, og 200-300 tusen på Tullinløkka. Det vil ta minst 9-10 år å ferdigstille alle alternativene.

Til sammenligning vil "Lambda" i Bjørvika kunne realiseres til en kostnad tilsvarende de øvrige alternativene. Prosjektet ble stoppet etter 3 ½ år, men kan stå ferdig om 5 ½ år. Antall årlige besøkende er anslått til 500 000.

Søker statsstøtte
Byrådet vil i morgen i tillegg oversende en søknad til Kulturdepartementet om finansiell medvirkning til realisering av nytt Munch-museum, slik staten har medvirket til å realisere andre kulturbygg av stor nasjonal og regional betydning.

Ønsker dialog
— Vi mener saken svarer meget grundig på bystyrets bestilling, og håper nå at bystyret vil kunne se på saken med nye øyne. Munchs samlinger skal forvaltes på en god måte, og være tilgjengelig for et bredest mulig publikum. Vi må få til en god og varig løsning for Munch-museet og Stenersenmuseet i Oslo. Det ville vært en fantastisk jubileumsgave til Edvard Munchs 150-årsjubileum, sier Bjercke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**