— Drevland må legge press på Erna

— Jeg synes det er fint at Bergens-ordfører Trude Drevland står opp for Nathan. Men jeg utfordrer henne nå til å legge press på Høyre, sier Terje Breivik til Bergensavisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

— Jeg forventer Høyre-ordføreren legger press på eget parti å stemme for Venstres og KrFs forslag om å endre utlendingsforskriften slik at den tydeliggjør at hensynet til barnets beste må vektlegges i større grad når det gjelder innvandringsregulerende hensyn, sier han.

Terje Breivik

Foto: Bård Ek

— Drevland er ordfører i potensiell statsminister Erna Solbergs hjemby. Hun har en direkte linje til Høyres partileder, og en historisk sjanse til å endre den nasjonale politikken for asylbarn i mer human retning. Skifter Høyre holdning, vil en blå-grønn regjering sørge for at det skjer. Det er ikke ofte en ordfører har en slik sjanse. Den bør hun ikke la gå fra seg. Av hensyn til både Nathan og de andre asylbarna.

— Nathan har bodd i Norge hele livet, i seg selv grunn god nok til å få bli. I tillegg er landet han skal sendes til, Etiopia, et av de verste og mest undertrykkende regimene i Afrika.

— 644 barn har bodd i mer enn tre år i Norge, selv om de har fått endelig avslag på asylsøknaden. Mange av disse barna har bodd i Norge i mer enn fem år, og mange av dem er født i Norge. Vi har foreslått flere lovendringer for å ivareta asylbarnas rettigheter bedre, men blitt nedstemt av regjeringspartiene. Nå forventer vi at Høyre bidrar til mer fornuft i behandlingen av Norges behandling av barn, sier Breivik.

Les hele saken på BA.no
.