Ber Drevland legge press på Solberg

– Jeg synes det er fint at Bergensordfører Trude Drevland står opp for Nathan. Men jeg utfordrer henne nå til å legge press på Høyre på to helt avgjørende punkter, sier Venstres nestleder Terje Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

- Jeg forventer at Drevland på Høyres kommende fylkesårsmøte i Hordaland og på partiets landsmøte går i front for å endre Høyres iskalde politikk overfor asylbarn, sier Terje Breivik.

– Jeg forventer at Drevland på Høyres kommende fylkesårsmøte i Hordaland og på partiets landsmøte går i front for å endre Høyres iskalde politikk overfor asylbarn, sier Terje Breivik.
Foto: Bård Ek

Høyres ordfører i Bergen, Trude Drevland, mener Nathan bør få bli i Norge. Samtidig står Høyres politikk på asylfeltet uberørt. Breivik utfordrer Høyre til å legge press på sitt eget parti:

To utfordringer til Høyre
– Jeg forventer Høyreordføreren legger press på eget parti å stemme for Venstres og KrFs forslag om å endre utlendingsforskriften slik at den tydeliggjør at hensynet til barnets beste må vektlegges i større grad når det gjelder innvandringsregulerende hensyn. Ref: http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2012-2013/dok8-201213-034/

– Jeg forventer at Drevland på Høyres kommende fylkesårsmøte i Hordaland og på partiets landsmøte går i front for å endre Høyres iskalde politikk overfor asylbarn.

Historisk sjanse
Breivik slår fast at når en gutt som er født og oppvokst i Norge ikke skal få bli i landet, så er det ikke bare inhumant, det er hjerterått og uforståelig.

– Drevland er ordfører i potensiell statsminister Erna Solbergs hjemby. Hun har en direkte linje til Høyres partileder, og en historisk sjanse til å endre den nasjonale politikken for asylbarn i mer human retning. Det er ikke ofte en ordfører har en slik sjanse. Den bør hun ikke la gå fra seg. Av hensyn til både Nathan og de andre asylbarna, sier han.

Nathan er ikke alene
– For Venstre er det en selvfølge at hensynet til barnet må veie tyngre enn såkalte "innvandringspolitiske hensyn". Noe som i Nathans sak opplagt er tilfelle. Nathan har bodd i Norge hele livet, i seg selv grunn god nok til å få bli. I tillegg er landet han skal sendes til, Etiopia, et av de verste og mest undertrykkende regimene i Afrika, understreker Terje Breivik.

– Nathan er ikke alene. 644 barn har bodd i mer enn tre år i Norge, selv om de har fått endelig avslag på asylsøknaden. Mange av disse barna har bodd i Norge i mer enn fem år, og mange av dem er født i Norge. Vi har foreslått flere lovendringer for å ivareta asylbarnas rettigheter bedre, men blitt nedstemt av regjeringspartiene. Nå forventer vi at Høyre bidrar til mer fornuft i behandlingen av Norges behandling av barn, avslutter Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**