Det pågår for tiden arbeid med ny kommunedelplan for Tromsdalen. Høringsfristen har gått ut, og vi er spente på den videre prosessen.
Kalken må transporteres ut av Tromsdalen, og ned til Verdal Havn. Derfra fraktes noe videre med båt og jernbane, mens resten brennes her i Verdal. Brenninga medfører utslipp av Co2 og tungmetaller
Transporten fra Tromsdalen til havna foregår med lastebiler, som har tillatelse til å kjøre med totalvekt på 70 tonn. Dette medfører stor trafikkmengde på allerede tungt belastede veier. FV 72 er skoleveg for mange barn, samtidig som den er smal og delvis svingete, og den mangler gang- sykkelveg mange steder. Vegslitasjen er stor, noe som blant annet gir økt fare for vannplaning. Hva som skjer i med transporten dersom Verdalskalk får utvide driften til 4 mill. tonn i året vet vi lite om.
Verdalskalk står i dag for ca 4% av den totale tungtrafikken på FV 72. Dette tilsvarer omtrent 10 lastebiler i timen. Ved økning av uttak til 3 mill. tonn i året vil de alene stå for ca 16% av den totale tungtrafikken. Dette tilsvarer omtrent 30 lastebiler i timen. Dette medfører stor belastning på allerede tungt trafikkerte veier. Blant annet krysset ved E6/FV72 og undergangen ved Kjæran er problemområder allerede ved dagens trafikkmengde.
Verdal Venstre mener at Verdalskalk ikke må få tillatelse til å utvide driften i Tromsdalen inntil trafikksituasjonen er forbedret. Først og fremst må det bygges flere gang og sykkelveger og gjennomføres planfritt kryss ved E6. For å få fortgang i utbedringene bør det vurderes om det er mulig å forskuttere slik utbygging ved et samarbeid mellom Verdalskalk, Verdal kommune og evt. andre aktører.
På sikt må transportbånd på plass, men inntil det er utbygd må andre grep taes for å bedre trafikksituasjonen.
Styret i Verdal Venstre