Rent, trygt, artig og bebodd i sentrum – snarest!

Et mye brukt sitat sier: Enhver ulempe har også en fordel. Og situasjonen for det historiske bysentrum i Skien byr på utfordringer og ulemper så det holder, men byr også på anledning og alvor nok til at vi nullstiller oss, ser mulighetene og søker samarbeid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Lykkeligvis har vi et stramt, vakkert beliggende sentrum; det beste utgangspunkt for utvikling, bevaring og fornying. En gruppe bestående av ildsjeler fra flere bransjer har i Skien kommune arbeidet fram en plan for sentrum i skien kommune. Kjært barn har mange navn, og enten vi sier Midtbyen, Gamlebyen eller Murbyen er de alle hedersbetegnelser på vårt bysentrum som i likhet med andre byer i inn- og utland må omstilles til ny tid. Jeg anbefaler alle som ønsker byen vel å gjøre seg kjent med hva nevnte arbeidsgruppe har lar lagt fram; se Skien 2020 på kommunens hjemmeside.

Skien havn

(Handlingsprogram for Skien sentrum 2020)
Nå har vi felles ansvar for små, men synlig endring i påvente av de større tiltak. Vi vet alle at rene, trygge og også grønne og velholdte gatebilder er et basisbehov for folk flest og et godt utgangspunkt for utvikling. Et nødvendig utgangspunkt for trivsel, opplevelser, aktiviteter og stolthet over egen by. Derfor går utfordringen til kommunens lokalpolitikkere ogledelse i bydrift, men den går sannelig også til politiet. Hvor er politiet? Dere kommer ikke selv om man melder åpenlys dophandel? Vi vil ha politiet ut i sentrumsgatene slik at dere rydder opp, forebygger, registrerer hva som skjer og slår ned på ulovligheter. Går det virkelig ikke an å prioritere slik? Så går utfordringen til hver aktør i sentrum. For situasjonen blir bedre og lysere om mange gjør sitt, ikke forsøpler, holder orden, soper, rydder og maler. Det koster ikke all verden. Dugnad i gata! For det ser ikke ut mange steder; vi gårdeiere har en stor rydde- og vedlikeholdsjobb å gjøre! Vi kan da ikke lene oss på Link alene, selv om de gjør en formidabel jobb.
Situasjonen i seg selv – og arbeidsgruppa – krever betimelig nok at lokalplitikkere ikke står for ideelle fordringer, men innser at det beste til tider kan være det godes uvenn og fiende. Derfor mener arbeidsgruppea at Kommunen bør revidere egne bestemmelser og prosedyrer, det støtter jeg. Kommunen skal tilrettelegge på en tydelig måte; ikke si fritt fram for alt, men være åpen for forenklinger og større handlingsrom for aktørene.
Sentrum definerer en by. Så sentrum må høyt opp på prioriteringslista. Og underveis må vi redusere styrken på jammerkoret og tenke over at ting blir ofte slik man omtaler det. Hva jeg selv vil gjøre? Jeg vil ta opp igjen i Hovedutvalget for teknisk sektor (HOTS) flere av de Venstreforslag som ble nedstemt da vi skulle vedta Sentrumsplanen. Forslag som ville gjort planen romsligere slik at vi ikke behøvde gå vei om dispensajoner når teori skulle omsettes til praksis. Jeg vil lære av den nasjonale debatten rundt byggesaksbehandling; den baserer seg på et komplisert regelverk og det er store kostnader i tid og penger forbundet med framdrift og omkamper. Vurdere plante trær og alleer, gjøre enkelte bygater om til boliggater også for å bo i 1. etasje, legge til rette for uorganisert lek og aktiviteter og oppfordre til å bygge – gjerne private – sykehjem og barnehager midt i byen. Og støtte gårdeierforeningen! Den blir en utrolig viktig samarbeidspartner for alle aktører i Murbyen.
Og så vil jeg være lydhør overfor forslag som påvirker sentrum. Men det er ikke å støtte blindt; forslagene vedr. framtidig struktur for videregående skole er ute på viddene. Uansett innfallsvinkel.

Signy Gjærum
Skien Venstre / nestleder i HOTS