Kyst og kulturlandskapet i Tananger er unikt, og kan ivaretas dersom Kystverket/Losvesenet vil tenke nytt og fremtidsrettet

Da Utvalg for areal behandlet søknad om oppføring av nytt og dominerende losbygg langs sjøkanten i Tananger, foreslo Venstres Nora A. Nilsen at det heller ble sett på mer hensiktsmessig plassering av dette bygget enn det som lå i søknaden. Losvesenets behov har helt tydelig endret seg de senere årene. Behovet er nå utelukkende innkvartering, ikke overvåking av skipsleien. behovet må vektes opp mot hensynet til kyst-og kulturlandskapet. Bygget det søkes om å oppføre er svært dominerende og vil påvirke kystsonen og det sikrede friluftsområdet som omslutter tomten i vest. Det ble flertall for å avslå søknaden og Venstre fikk flertall for sitt forslag der de oppfordret Kystdirektoratet/Losvesenet til å gå i dialog med Risavik Havn og kommunens administrasjon om muligheten for en plassering av losstasjonen i Risavika.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Nora A. Nilsen pekte i sitt innlegg på den endrede funksjonen losstasjonen nå innehar.

Losstasjonen i Tananger har vært et landemerke både der den lå tidligere, og der den nå ligger. Det arkitektoniske uttrykket har vært tydelig. Utkikkstårnet har vist at her har primærfunksjonen vært overvåking av skipstrafikken. Det foreslåtte bygget har ingen slike kvaliteter. Tomten ligger også i et område hvor det ville være helt uaktuelt å tillate noen form for byggning, med mindre det skal dekke helt spesielle og nyttige samfunnsbehov.

Behovet for losstasjonen har over tid forandret seg. I dag overvåkes skipstrafikken fra trafikksentralen på Kvitsøy. Herfra dirigeres og administreres også losbåten i Tananger. Behovet i dag er derfor ikke overvåking av skipsleia. Ren innkvartering av loser og båtførere er nå losvesenets behov, og dette kan på en god måte dekkes fra en annen beliggenhet.

Det ble også pekt på at selve plasseringen av bygget var lite gunstig. Det går en smal vei inn til nåværende plassering av bygget.

Losbåtene ligger fortøyd på indre del av moloen over til Melingsholmen. Her vil Losvesenet sette opp et 17,5m2 stort bygg, som skal inneholde oljebod og et arbeidsrom. Dette vil være et stort inngrep i havnen, og vil kunne ses fra det meste av Tananger Havn, og bebyggelsen rundt havnen.
Det er også et faktum at bunkring ofte foregår fra kai i Risavik, da det er greiere tilkomst for tankbil her. Losbåten går også innom kai her for å hente opp, og slippe av loser, fordi det er greiere ifht transport videre med buss/taxi.
Dette indikerer at adkomstforholdene ved fortøyningssted på kai, heller ikke er gunstige.

Nora Nilsen, Sola, Rogaland

Foto: Joachim Steinbru

Nilsens spørsmål ble da:
Har dagens behov for Kystdirektoratet/Losvesenet endret seg slik at de ville være langt bedre tjent med en god plassering i Risavik, som kunne dekke gode adkomstforhold både til båter og bofasiliteter, gode bokvaliteter, tilfredsstillende verksted- og lagerfasiliteter, og mulighet for god visuell oversikt på det som skjer i havnen.

Kystdirektoratet/Losvesenet oppfordres med dette til å gå i dialog med Risavik Havn og kommunens administrasjon om muligheten for en slik løsning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**