Venstre på vardebrenning

Stortingskandidat Kristin Øygarden holdt lørdag appell på vardebrenning på Lindesnes fyr mot oljeboring i Lofoten og Skagerrak. Mange engasjerte mennesker møtte opp for å markere sin motstand. – Vår egen statsminister står i bresjen for å sette noen av de rikeste og viktigste fiskeområdene i verden i fare, sa Øygarden i sin appell på fyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Naturvernforbundet i Vest-Agder stod bak arrangementet på Lindesnes fyr. Samme dag ble det gjennomført lignende arrangementer på 80 steder i Norge. På den sydligste vardebrenningen var Agder Venstres stortingskandidat Kristin Øygarden invitert som appellant, sammen med fisker August Fjeldsård.

Øygarden brukte sin appell til å løfte utfordringene opp på globalt nivå:

– Verdensbanken har lagt fram en rapport der de skisserer noen av konsekvensene dersom vi ikke greier å skru ned termostaten Lavereliggende kystbyer trues av stigende hav. Dette vil føre til matmangel og hungersnød, klimaflyktninger og enorme økonomiske utfordringer. Det høres ut som skrekkpropaganda eller som noe fra en kostbar Hollywood-produksjon, men det vil bli realiteten hvis vi ikke gjør noe.

Kristin Øygarden holdt appel mot oljeboring

Foto: Kjell

.
Arrangementet hadde også fokus på Skagerrak, som er vår lokale Lofoten, noe også Venstres appellant brukte sin taletid på:

– Sørlandskysten er et unikt kystlandskap med kvaliteter vi ikke finner noe annet sted i Europa, og skjærgården vår er et av Norges mest populære turistområde. Nordsjøen og Skagerrak har både store miljøverdier og naturressurser, og allerede betydelige miljøutfordringer. Norge har et særskilt ansvar for å ta vare på området.

I Kristiansand var det vardebrenning på Møvigveden. Også her var Unge Venstre og Venstre godt representert.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**