Nei til regjeringens nettsensur

I et forslag til ny åndsverkslov vil regjeringen sperre din adgang til flere nettsider. Unge Venstre mener at forslag om nettsensur er dømt til å mislykkes, og vi vil kjempe for et fortsatt fritt og åpent internett, skriver ungdomskandidat Jacob Handegard.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Jacob Handegard

Foto: Jan Kløvstad

Formålet med den nye loven er å stanse ulovlig fildeling. Men det er naivt å tro at den utfordringen som følger med piratkopiering, kan løses med nye forbud. For hver nettside vi stenger vil det oppstå en eller to nye. Internettet forandrer seg hele tiden; aktører fra hele verden oppretter, fjerner og endrer nettsider hvert eneste sekund. Det vil være praktisk umulig å ansette nok kompetanse til å holde alt som minner om The Pirate Bay stengt. Samtidig vil forsøket koste millioner av kroner, penger som burde bli brukt på nødvendige investeringer innen helse, miljø eller utdanning.

Dersom Stortinget vedtar dette forslaget utfordres noen av de mest grunnleggende prinsippene til rettstaten, blant dem ytringsfriheten og retten til informasjon. Den nye loven kan åpne for at langt flere nettsteder enn The Pirate Bay kan sperres. Hvor går grensen mellom The Pirate Bay og andre tjenester som Google eller YouTube, som også kan brukes til å dele opphavsrettsbesykttet materiale? Internettet har revolusjonert verden og har bidratt til blant annet tettere samarbeid, en mer opplyst befolkning og raskere teknologisk utvikling.

Svaret på utfordringene er ikke forbud og sensur, men omstilling og tilgjengeliggjøring. Spotify, Netflix og andre streaming-tjenester har blitt tatt varmt imot av forbrukerne. Dette er gode eksempler på hvordan en industri omstiller seg i møte med ny teknologi, og hvordan dette bidrar til et bedre tilbud. For at samfunnet skal utvikle seg må vi prioritere å gjøre det enkelt å omstille seg til morgendagens teknologi. Da er ikke lover som tar sikte på å ivareta dagens struktur et hjelpemiddel, de er hindringer.

Internett gjør tilgjengelig en rekke muligheter for en bedre verden. Det er viktig at vi ikke begrenser dets potensiale, men heller tilrettelegger for konstruktive løsninger på de utfordringene som følger.

Jacob Handegard, Leder Arendal Unge Venstre og ungdomskandidat ved stortingsvalget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**