Kjappe penger, eller varige naturressurser?

Motstanden mot oljeleting utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja ble markert med vardebrenning på Slottsfjellet lørdag 23.2. og vår førstekandidat Eddy Robertsen holdt appell. -Det vi vet, er at oljenæringen ønsker å støpe gullbarrene sine så fort som overhode mulig, sa han innledningsvis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Eddy Robertsen med appell på Slottsfjellet

Foto: Kåre Pettersen

Arrangementet var et samarbeid med bl.a. Natur og Ungdom og hadde samlet en god del engasjerte mennesker og flere Venstrefjes fra fylket kunne sees på Slottsfjellet denne lørdag ettermiddagen. Rundt 80 steder rundt i landet var det vardebrenning denne lørdagen.

I sin appell fokuserte Eddy Robertsen på kjappe penger opp mot varige naturressurser samt folks framtidsmuligheter.

Eddys appell kan du lese her:
"-Igjen, og igjen og igjen prøver oljelobbyen å åpne områdene utenfor Nordland.
Minst annethvert år er det en eller annen som på mer eller mindre finurlig vis prøver å jenke oss i retning av oljeaktivitet. "Vi vil jo bare ha konsekvensutredning", sier de… "Vi vil bare undersøke fakta".. unnskylder de seg med. Eller nå i det siste; "Egentlig kan vi jo bare begynne, det er jo allerede åpnet for det.."

Det vi også vet, er at dette området er et av de rikeste for torsk og sild i hele verden. På akkurat denne sjøflekken gyter fire av verdens ti største fiskebestander. Å passe på at ikke disse raderes ut, ja det er jobben vår.

Så motpolene er egentlig ganske tydelige; kjappe penger, eller varige naturressurser. Når du koker det ned, er det allerede her ganske enkelt. Oljen tar slutt, fisken gjør det ikke, om du bare passer på den.

I tillegg til denne enkle kontrasten, er faktisk problemet også bredere. Oljeutvinning i dette område kommer mye, mye nærmere land enn noe annet sted langs norskekysten. Det er ikke mer enn noen få år siden 4 tusen tonn råolje lakk ut på norsk sokkel, uten at man kunne renske det opp. Tenkt dere at dette skjer rett på utsiden av Lofoten og Vesterålen! 4 tusen tonn råolje som i løpet av et døgn driver inn i fjordene og skaper et massedrap på lundefugl, havørn og spekkhoggere.

Så kontoen fyller seg opp; nå på plussida "kjappe penger", på minussida "varige matressurser" og "massedrap på viktige dyrearter"

Vardebrenning Slottsfjellet 23.02

Foto: Kåre Pettersen

Videre må man jo også se på hva folk som bor i nærheten sysler med. I all tid er det havressursene de har levd av. I overskuelig framtid er det havressursene de KAN leve av. Turistnæringen er jo også uløselig knyttet til havressursene. Oljen kan man maks leve av i ÉN generasjon!

Så for å fortsette oppregningen: pluss-sida; "kjappe penger", minussida; "varige matressurser", "massedrap på dyrearter" og "framtidig mulighet for folk til å leve av noe"

Og det stopper jo ikke der; KLIMAFORANDRINGER! Noen som har hørt om det? Det er ikke bare snakk om vern, seismikkskyting og drilling. Det er også snakk om at vi ikke kan operere som om verden vil ha olje til evig tid. Vi kommer ikke ha dét. Så enkelt. Vi kan ikke basere oss på at klimamålene nås ved at alle kjøper kvoter av hverandre! Det gir jo ingen mening! Øker vi bruk av fossil energi, VIL klimagassutslippene øke. Og det VIL føre til klimaendringer, det!
Så: pluss-sida; "kjappe penger", minus; "matressurser", "potensielt massedrap", "folks framtidsmuligheter" og "store klimaendringer"

Jeg kunne ha fortsatt og fortsatt og fortsatt, men jeg er på vei til å slippe opp for fingre på minushanda… Så jeg skal avslutte med ett poeng til: DET ER IKKE NØDVENDIG! Vi trenger ikke oljen på utsida av Lofoten og Vesterålen. Oljenæringen støvsuger allerede kompetansen i Norge. Investeringene på norsk sokkel er rekordhøye! Vi borrer så remmer og tøy knapt holder allerede. Det er snakk om en voldsom ensretting av næringslivet. Som til og med skremmer de økonomiske fagmiljøene. Og jeg sier det igjen; oljen vil ikke vare for alltid! Vi KAN ikke basere oss på det! Vi må allerede nå tenke på en framtid uten!

Så siste oppsummering: pluss; "kjappe penger", minus; "maten vår", "dyreartene våre", "mulighet til å sysle med noe i framtida", "klimaendringer", og sist, men ikke minst "VI TRENGER DET IKKE"!
Så la oljefolkene gjøre jobben sin og konsentrere seg om kjappe penger. Så blir det opp til OSS å gjøre den ekstremt viktige jobben og se det større bildet.

Det er VÅR jobb å gjøre som vi gjør i dag; over HELE landet. Stå opp for nåtida. Stå opp for framtida. Protestere og markere når vi kan. Snakke med alle vi kjenner om det. Bruke stemmeretten vår ved valget; stem fram partier som er klart i mot oljeutvinning i Lofoten, Vesterålen og Senja.

La ikke de kjappe pengene vinne over det langsiktige livsgrunnlaget, avsluttet Eddy Robertsen.

Flere Venstrefjes var å se på Slottsfjellet

Foto: Kåre Pettersen

Les mer om Venstres kamp mot oljeutvinning på https://www.venstre.no/artikkel/47340/

Les mer om arrangementet på Slottsfjellet i Tønsbergs Blad mandagsutgave – 250213.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**