Senterdebatt på avveie

Venstres Roar Sollied mener i et leserinnlegg at prosjektet Stedsutvikling Bardufoss ikke tar tak i de viktigste regionsenterutfordringene. Han påpekte også dette i Kommunestyret torsdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Senterdebatt avveie
Av Roar Sollied, Målselv Venstre

På nettsidene til Målselv kommune kan man lese at det letes etter sentrum i Bardufoss, og at det utføres en mulighetsstudie for Andselv og Andslimoen. Konklusjonen i nettartikkelen er at prosjektet skal “utvikle en strategi og en handlingsplan for en tydelig og ønsket utvikling av Bardufoss sentrum (Andselv) og Andslimoen.”

Men prosjektet heter faktisk Stedsutvikling Bardufoss. Hvorfor tar ikke prosjektet utgangspunkt i at Bardufoss gjelder fra Andslimoen til Heggelia/ Bardu grense, noe kommunen forlengst har vedtatt og fått Vegvesenet til å synliggjøre ved skilting? Det er ved E6 også skiltet Bardufoss sentrum (ikke Bardufoss) til Andselv, for dem som leter. Innenfor Bardufoss er Andselv geografisk og logistisk sentrum.

Men Bardufoss er mer
Et regionsenter på nivå 1, 2 og 3 skal ifølge fylkesplanen yte tilbud innen utdanning, samferdsel, helse, kultur, næringssamarbeid og privat service. Bardufoss har allerede det meste av dette, men det skal holde hardt for regionsenterstatusen hvis man definerer Bardufoss til å være kun Andselv. Da er ikke engang nærings-, idretts- og utdanningsfasilitetene på Rustahøgda med i senterbildet, langt mindre kulturhuset og hovedbiblioteket eller tannklinikken, helsestasjonen, taxistasjonen, barneskolen eller en eneste barnehage.

Uten Heggelia?
Den norske Hæren ledes fra Heggelia, men Heggelia er likevel ikke funnet verdig til å medregnes i den lokale senterdiskusjonen. Heggelia har heller ikke fått eget dialogmøte i Stedsutviklingprosjektet, i motsetning til Andselv og Andslimoen. (Litt humoristisk sagt: En definisjon av Bardufoss uten Heggelia forklarer bedre hvorfor Setermoen i fylkesplanen er “regionsenter for forsvarsaktivitet.”)

Hvis vi skal godta eller målbære et bittelite regionsenter i konkurransen med de øvrige i Troms, er jeg redd for at vi står foran et nedrykk fra divisjon 3 og ut av regionsenterkartet ved neste fylkesplanrevisjon. (Venstre har for øvrig ved flere anledninger stemt mot en offentlig nivåinndeling av sentrene i fylket siden det virker stigmatiserend og signaliserer overfor tilflyttere og næringslivet at noen steder er mindre verdt å satse på.)

Strategi
Kjernen i vår pågående lokale diskusjon består egentlig i hvorvidt man skal styre all utbygging av regionsenteret inn til Andselv og la utbyggingen gå som ringer i vann derfra, eller man skal åpne mer for å la hele Bardufoss vokse samtidig, og vokse sammen raskere. En styrt og streng planpolitikk på dette, slik vi egentlig har hatt de siste tiårene, har beviselig ikke gitt forventet virksomhet på Andselv.

Min påstand er at alle deler av Bardufoss, inkludert Andselv og hele Målselv vil tjene på at vi styrker regionsenteret og gir det et bredt innhold. Da må man ikke legge hindre for næringsinitiativ ved å definere Bardufoss “fra apoteket til vaskeritomta.” De som frykter manglende etableringer på Andselv, står fritt til å satse på Andselv, men vil samtidig være tjent med en politikk som trekker flere til hele Bardufoss og hele Målselv. I motsatt fall vil man sluse spenstige næringsetableringer ut av kommunen. Det er Målselv slettes ikke tjent med.
*******

Her er et oppslag på Folkebladets nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**