Svar fra Samferdselsministeren Marit Arnstad om lufthavnstruktur på Helgeland

På oppfordring fra Alstahaug Venstre og Vefsn Venstre ble det stilt følgende spørsmål i Stortinget til samferdselsministeren: “Vil samferdselsministeren ta initiativ til at det blir utarbeidet en regional konsekvensutredning før vedtak om endring av flyplasstruktur på Helgeland blir fattet?” Borghild Tenden (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Les svar fra Samferdselministeren her

Marit Arnstad: Etatene og Avinor tilrår i Forslag til Nasjonal transportplan 2014-2023 bygging av en ny større lufthavn ved Mo i Rana og en forlengelse av rullebanen ved Sandnessjøen lufthavn, Stokka. En forutsetning for tilrådningen er at de eksisterende lufthavnene Mo i Rana, Røssvoll, og Mosjøen lufthavn, Kjærstad, legges ned. Planforslaget har vært på høring. Samferdselsdepartementet vil ta stilling til forslaget fra transportetatene og Avinor i den kommende stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2014-2023, som legges frem senere i vår. Da vil det også bli tatt stilling til videre prosess herunder behovet for en evt. konseptvalgutredning (KVU) og en ekstern kvalitetssikring (KS1).

For å anlegge, drive eller inneha landingsplass trengs det etter luftfartsloven kapittel 7 konsesjon fra Samferdselsdepartementet. Konsesjon skal bare gis når det er i overensstemmelse med allmenne hensyn. Av dette følger det at det må utføres nødvendige utredninger for å avgjøre om det vil være i overensstemmelse med allmenne hensyn å gi konsesjon. Miljøverndepartementet er ansvarlig for reglene om konsekvensutredning etter plan- og bygningsloven. Lufthavner med rullebane på minst 1 600 meter er utredningspliktige etter forskrift om konsekvensutredning (se § 4 og vedlegg I pkt. 31) gitt i medhold av plan- og bygningsloven. Det vil være nødvendig å samordne prosessene etter de to lovene.

Carola Karl Urvik

Foto: Pryd Studio AS

Vi er godt fornøyd med svaret sier Carola Karl Urvik, leder i Vefsn Venstre i en kommentar, selv om det ikke sies noe om en evtl. KVU og en KS1 vil bli gjennomført før Nasjonal Transportplan 2014-2023 blir behandlet på Stortinget. Lov og forskrifter derimot gi helt klare føringer om hvordan en framtidig lufthavnstruktur på Helgeland må bli utredet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**