Risør topper listen over fraflyttingskommuner i Aust-Agder

Statistisk Sentralbyrå (SSB) presenterte i dag tabellene for landets befolkningsvekst i 4. kvartal og samlet for 2012. Befolkningsveksten for Aust-Agder viser en stor økning på hele 1.277 nye innbyggere, mens Risør dessverre er den kommunen i fylker som har størst fraflytting, og det var ikke den tabellen vi ønsket å toppe.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Vi må prate opp Risør - ikke bare i ord, men også i handling, og det nytter ikke lenger å si at en er for, for så å stemme nei sier Stian Lund (V)

Vi må prate opp Risør – ikke bare i ord, men også i handling, og det nytter ikke lenger å si at en er for, for så å stemme nei sier Stian Lund (V)
Foto: Runar Nes

1.1.2012 hadde Risør 6.899 innbyggere og 1.1.2013 stod Risør oppført med 6.848 innbyggere. Med en vekst på minus 51 innbyggere topper Risør listen over de kommune i fylket som har størst fraflytting!

Ser vi på detaljene står Risør oppført med; 47 fødte (hvorav 9 i 4.kv); 93 døde (hvorav 25 i 4.kv) gir en netto befolkningsvekst på -46 (hvorav -16 i 4. kv); innflytting 304 (hvorav 74 fra utlandet); utflytting 310 (hvorav 31 til utlandet) gir en netto innflytting på -6.

Totalt gir det en netto befolkningsvekst for Risør på -51. Til sammenligning var befolkningsveksten i Tvedestrand +45, Vegårshei +53 og Gjerstad +6.

Et fødselsoverskudd på minus 46 er svært beklagelige og uten en netto innflytting fra utlandet med +43 hadde 2012 tallene for Risør vært enda dystrere, sier Stian Lund (V) i en kommentar

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**