Det var i forbindelse med sak om etablering av et kompetanse-, universitets- og forskingsfond (KUF) for Oppland at Eivind Brenna foreslo at vi må ha som mål å etablere en 5-årig lærerutdanning på masternivå i løpet av 2015 i Oppland.
– Jeg er veldig forundret over at dette forslaget fikk støtte bare av Frp. Dessverre ønsker ikke Ap, SV, Sp, KrF og Høyre at vi skal jobbe for å etablere lærerutdanning i Oppland og på Lillehammer, sier Brenna.
– Å ha ambisjoner er viktig for utviklingen av høgskolene våre, sa Brenna i sitt inlegg. Det bør utvikles nye studietilbud i fylket. Høgskolene på Gjøvik og Lillehammer må få utvikle sine spesialiteter og bli ledende på sine områder.
Kompetansesatsing starter i grunnskolen. Som et ledd i en forsterket satsing på kompetanse, utvikling av høgskolene og en mulig framtidig etablering av et universitet i Oppland eller Innlandet, er det viktig å sikre god tilgang på kvalifiserte lærere i grunnskole og videregående skole. Etablering av en 5-årig lærerutdanning på masternivå er en framtidsrettet og nødvendig satsing i Oppland, da dette i mange år har har vært det eneste fylket uten lærerutdanning. Universitet i Tromsø søkte om 10,2 millioner i ekstra bevilgninger over statsbudsjettet for å etablere en pilot for 5-årig lærerutdanning på masternivå. En tilsvarende etablering i Oppland vil trolig ligge i samme størrelsesorden. Det er derfor naturlig at midler fra KUF-fondet kan benyttes til også en slik faglig utvikling. Etablering av et slik studietilbud bør motivere alle kommuner i Oppland til å tegne aksjer i fondet.
Både Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Gjøvik har store ambisjoner om vekst i antallet studenter de nærmeste årene. Utdanning av lærere til grunnskole og videregående skole samt utdanning av sykepleiere og ingeniører vil utgjøre et stort volum og er således viktige studietilbud for å bidra til veksten. Lærerutdanningstilbudet mangler i Oppland i dag. I en framtidig restrukturering av læreutdanningstilbudet i Norge, med mulig færre utdanningsinstitusjoner, er det også viktig å posisjonere fylket for å konkurrere om å få status for lærerutdanning.