Styrket medisinskfaglig ledelse i kommunene!

Dette er en viktig valgkampsak for Venstre i den forestående valgkampen! Intensjonen er å styrke lokalsamfunnenes mulighet til sikre kvalitativt gode tjenester til egen befolkning. Samhandlingsreformen krever en ny kommunerolle med økt ansvar og muligheter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


STYRKET MEDISINSK FAGLIG LEDELSE I KOMMUNENE.

Den rådende styringsmodell i kommune-Norge de siste tiårene er den såkalte tonivå-modellen – som innebærer at rådmann (eller bydelsdirektør, der kommunene er organisert i bydeler) kun har et lederledd mellom seg og tjenesteyterne (hjemmesykepleie, barnehage, osv). Tonivåmodellen innebærer at rådmann/bydelsdirektør har en rekke enhetsledere under seg som rapporterer til rådmann/b.direktør fra dine ansvarsområder. Dette er en såkalt flat struktur.

Ulempene med tonivåmodellen er at det er vanskelig å få til initiativ og aktivitet som krever tverrfaglighet og utstrakt samarbeid på tvers av enheter. Med mindre rådmannen/bydelsdirektøren selv koordinerer slike tverrfaglige tjenester – og det er sjelden; rett og slett fordi rådmannen/direktøren ikke har faglig kompetanse til å fylle en slik funksjon – skjer det ikke noen faglig samordning på tvers av enhetene.

Samhandlingsreformen med ny Folkehelselov fordrer nettopp det av kommunene som tonivåmodellen ikke understøtter – nemlig tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og innsats innad i en kommune og mellom kommuner. Folkehelsearbeidet hører i liten grad hjemme i helsetjenesten – folkehelsearbeid omfatter alle sektorer i en kommune. For å styrke folkehelsearbeidet i lokalsamfunnene våre, trengs det en styrket medisisk faglig ledelse i kommuner med tonivåorganisering.

Venstre går derfor inn for å styrke og tydeliggjøre kommuneoverlegens rolle og funksjon inn i folkehelsearbeidet – slik at kommuner med flat struktur likevel opprettholder en samlende, koordinerende funksjon inn mot folkehelsearbeidet. I mange kommuner er kommuneoverlegen samtidig helsesjef (kommunalsjef for helsesektoren) og har dermed det koordinerende og faglige ansvaret for helsetjenesten som sådan. Med en tydeliggjøring av kommune-/bydelsoverlegerollen som medisinsk faglig leder i kommunen/bydelen, står kommunen/bydelen sterkere i utøvelsen av det ansvar og de muligheter som Samhandlingsreformen representerer.

Med god utnyttelse av kommuneoverlegens kompetanse, godt medisinsk faglig lederskap og tydelig rollefordeling mellom enhetsledere, kommuneoverlege og rådmann vil Venstre sikre gode helsetjenester til befolkningen. Det er god FOLK FØRST politikk!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**