Fylkesveg 181: Nei til tilbakebetaling – planen kommer, ifølge Vegvesenet

I kommunestyrets møte 12.februar svarte ordfører Einar Madsen (Ap) på interpellasjonen fra Venstres Knut Bakkehaug at han ikke vil kreve penger tilbake fra Statens vegvesen. Etter tre år har Vegvesenet klart å lage forslag til reguleringsplan.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Eidsvoll Venstres interpellasjon om kreve tilbakebetaling av pengene Eidsvoll har forskuttert for flere å siden kan du lese her.

Slik svarte ordfører Einar Madsen i kommunestyret 12.februar:

SVAR FRA ORDFØREREN

Prosjektet gang- sykkelveg langs fv 181 Odalsvegen fra Vilberg og fram til Finbråtavegen ligger inne som 2. prioritet for gang- sykkelveger langs fylkesveger i kommunens trafikksikkerhetsplan for perioden 2011-2020. Prosjektet lå også inne i trafikksikkerhetsplanen for perioden 2002-2011 og da som første prioritet for gang- sykkelveger lang riksveger.

Statens vegvesen sier i brev til kommuenen datert 28.01.05 at denne gang- sykkelvegen ikke ligger inne i forslag til handlingsplan, men at den sto på vegvesenets interne reserveliste. Vegvesnet sa seg derfor villige til å starte et reguleringsarbeid mot at kommunen ville være med på å dekke kostnadene til reguleringsplanarbeidet. På bakgrunn av dette sa kommunen seg villig til å dekke 50 % av planleggingskostnadene begrenset oppad til kr. 450.000,-. Vegvesenet melder nå tilbake at planarbeidet er klart for oversendelse til kommunal behandling i løpet av våren. Med det vil vegvesenet ha oppfylt sin forpliktelse med å utarbeidet planen og jeg mener derfor at det ikke er riktig å kreve tilbakebetaling av kommunens bidrag til planarbeidet.

Framdrift i prosjektet vil bli tatt opp i kontaktmøte med Akershus fylkeskommune og Statens vegvesen fredag 15.februar hvor Eidsvoll kommune ovenfor fylkeskommunen vil presisere at dette tiltaket fortsatt har høyeste prioritet.

Einar Madsen
Ordfører”

I en kommentar sier Eidsvoll Venstres kommunestyrerepesentant Knut Bakkehaug at Venstre vil følge med og følge opp saken videre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**