Utviklingen må styres ansvarlig

Oslo-området må håndtere befolkningsveksten, men vi skylder våre barn og barnebarn å unngå panikkutbygging som raserer viktig natur og kulturlandskap, skriver stortingskandidatene Erik Lundeby og Abid Q. Raja i dagens Aftenposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Bygge eller bevare?

Det bør satses på boligutvikling ved kollektivknutepunkter, om nødvendig i høyden, og ikke i friområder langs sjøen, skriver Erik Lundeby og Abid Q. Raja.

Foto: Ivar Ruud Eide

Raja og Lundeby er kandidater til stortingsvalget 2013.

Foto: Christoffer Biong

Kronikk publisert i Aftenposten 19.02.2013.

Statistisk sentralbyrå har varslet en befolkningsøkning på 37 prosent i Akershus. 200 000 innbyggere vil trenge et sted og bo. Aps parlamentariske leder Helga Pedersen går ut i Aftenposten 9. februar og lover å skjære igjennom. Ap-toppen vil gi vernehensyn mindre betydning, og latterliggjør bygningsvern og vern av truede arter.

Venstre kan ikke se på at landskapsvern, naturvern og jordvern overkjøres. Oslo har kvaliteter andre storbyer forlengst har tapt. Fremsynte politikere har vedtatt et sterkt vern av naturområder kort vei fra sentrum, og befolkningen har god tilgang på rekreasjonsområder.

Akershus blir et stadig viktigere vekstområde i Oslo-regionen. Det er nå vi må sikre den samme livskvaliteten i områdene rundt Oslo. Det har vært bred konsensus om å bevare sammenhengende grøntstrukturer, verne god landbruksjord, styrke strandsonevernet og bygge i kollektivknutepunkter. Vårt demokrati hviler på at folk skal ha innflytelse over utviklingen av sine nærområder. Aps hastverk med boligbygging går på tvers av flere av disse målene.

Et sterkt Venstre i Stortinget blir en viktig vaktbikkje for å utvikle Oslo-området smart og uten panikk, og at regelverket ivaretar både vekst, vern og lokaldemokrati.

Vi foreslår fem prinsipper som også Ap bør legge til grunn:

1. Vekst innen rammer for vern. Markagrenser må lovfestes i flere Akershus-kommuner enn i dag. Sammenhengende grøntområder og viktig kulturlandskap må bevares.

2. Boligutvikling ved kollektivknutepunkter, om nødvendig i høyden, og ikke i friområder langs sjøen slik som Holmen i Asker. Strandsonen må skjermes.

3. Smart fremkommelighet. Samferdselsårer må ta hensyn til natur og kulturlandskap, for eksempel ved kryssing av Oslofjorden.

4. Lokal innflytelse. Planprosessene kan effektiviseres, men både lokaldemokratiet og sentrale vernemyndigheter må ha innflytelse.

5. Tilgang til byen uten flytting. Intercity-trianglet må bygges slik at folk kan bli en del av Oslo-området uten å flytte til Akershus eller Oslo.

Arbeiderpartiets gjennomskjæring kutter dypt, og går ut over våre barn og barnebarn. Veksten i Oslo og Akershus må styres ansvarlig, ikke bare raskt og effektivt.

Oslo-området. Vi skylder våre barn og barnebarn å unngå panikkutbygging som raserer viktig natur og kulturlandskap.

Kommentarer? Ta debatten på Twitter med @eriklundeby og @abidraja.

Se også:
Video: Venstre aksjonerte mot nedbygging i strandsonen
Grønn utvikling av Holmen (uttalelse fra Akershus Venstres årsmøte)
Mer om Abid Q. Raja
Mer om Erik Lundeby