Lokalavisen AAB taper abbonenter

Opplagstall for 2012 viser at også Aust Agder Blad blir rammet av opplagsnedgang i 2012. Med en nedgang på -148 har avisen forholdsvis større tilbakegang enn de øvrige lokalavisene i Aust-Agder. Tallene for Tvedestrand er -56, Lillesand -43, Grimstad -107, mens Setesdølen økte med +1.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Opplagstallene daler for Aust Agder Blad, med -148 i 2012

En sterk og upartisk lokalavisen er viktig for lokalsamfunnet Risør, og Risør Venstre beklager at AAB har nedgang i opplaget.

Samtidig er det avgjørende at redaksjonen, og i særdeleshet den politiske journalistikk om Risør blir mer nyansert. Når vi alt for ofte spør oss om vi har vært på de samme møtene som journalisten når vi leser politiske referat fører det til at politisk interesserte skygger banen, og da får vi ikke den åpne og sunne politiske debatt om Risørs fremtid i lokalavisen og publikum blir taperne.

Når foreldrene i barnehagesaken velger å gå til Agderposten og ikke til lokalavisen med sin historie sier det også noe om lokalavisens utfordringer utenom det politiske miljø og det kan ikke AAB leve med på sikt – ei heller lokalsamfunnet Risør.

Rullering av arbeidsoppgaver er et viktig begrep i f.eks Rotary og erfaringene derfra bør redaktøren ta med seg i redaksjonen – Risør Venstre tror det ville gagne både lokalavisen og lokalsamfunnet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**