– Høyresiden må redde 8. mars fra å bli irrelevant

Klassekampen: I forrige uke ble han sendt hjem fra 8. mars-møte med beskjed om å skamme seg. Nå vil Mathias Fischer ha borgerlige politikere ut i gata 8. mars for å ta kvinnedagen tilbake.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

— I et år da vi feirer stemmerettsjubileet, må vi klare å få fram at kvinnekampen har blitt ført og føres av mange. Det var ikke Rød Ungdom og Nei til EU som kjempet fram kvinnelig stemmerett i Norge, sier Fischer.

Mathias Fischer

Foto: Kenneth Gudmundsrud

— Kvinnedagen kommer til å bli helt irrelevant hvis Tjen Folket, Kvinnefronten og Rød Ungdom skal fortsette å bestemme over 8. mars-togene, sier Venstres Mathias Fischer.

— Jeg har forståelse for at folk ble provosert. Samtidig opplever jeg ikke at de som står bak togene har noe oppriktig ønske om å få folk engasjert. Da hadde man ikke vedtatt paroler om at Norge bør ut av EØS, spør Fisher, og viser til at slagordet «EØS svekker kvinnerettigheter — si opp avtalen!» er vedtatt av 8. mars-komiteen i Bergen.

— Vi som er borgerlige feminister har vært altfor slappe. Skal vi gjøre 8. mars til en breiere dag, må vi stille opp og delta.

— Vi må ikke glemme at det var alliansen mellom Venstre og sosialister som tvang gjennom kvinnelig stemmerett for hundre år siden. Sosialister og liberalere bør se på hverandre som allierte i kampen for kvinners rettigheter og likebehandling, ikke fiender.

Fischer vet ennå ikke hva hans planer for 8. mars er. — Jeg er ikke velkommen i toget i Bergen, og det er synd.

Les hele saken på side 4 og 5 i Klassekampen 18. februar!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**