Bedre mobildekning i utkantstrøk

Skien Venstre vil jobbe for utbygging av det mobile bredbåndet 3G og bedre mobildekning i distriktene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Geir Arild Tønnessen

Det er etter innspill fra beboere bl.a. i Kilebygda og Melum at Skien Venstre nå ønsker å ta tak i problemet med dårlig mobildekning rundt omkring i distriktene i Skien kommune. Varaordfører Geir Arild Tønnessen (V) mener det bør være en bredere dekning enn det det er i dag, og det gjelder ikke bare mobildekningen, men også det mobile bredbåndet 3G. Geir Arild mener at operatørene bør se det som sitt samfunnsansvar å ta kostnadene med å bygge ut. Samtidig ser han at de driver forretning og derfor bør kanskje kommunen ta sin andel for å påse at innbyggerne får dekning. Men spørsmålet til Telenor blir hva slags spleiselag de legger opp til, sier Tønnessen, og mener disse områdene av kommunen bør prioriteres.

Kilebygda, Svanvik, Melum, Klovholt, mot Luksefjell og Skien øst er områder det blir lagt spesielt vekt på, det er områder med veldig dårlig dekning. Varaordføreren sier samtidig at det blir vanskelig å få 100 prosent dekning i kommunen, selv om dette er ønskelig.

Varaordfører Geir Arild Tønnessen (V) skal møte Telenor i mars for å diskutere et eventuelt spleiselag, og hvilke områder som bør prioriteres.

På slutten av fjoråret ble det vedtatt å se på eiendomskatt i hele kommunen og det var i den anledning at Skien Venstre sammen med Sp la frem et fellesforslag som gikk ut på at økte inntekter på eiendomskatt fra distriktene skal i stor grad gå tilbake til distriktene ved blant annet å øke innvesteringene på infrastruktur i distriktene.

Bystyrevedtak: 2012
Forslag fra Signy Gjærum (Venstre) og Trond Ballestad (Sp)

I forbindelse med innføring av eiendomsskatt i områder som tidligere har vært utelatt, skal min 40% av den representative økningen årlig avsettes til infrastrukturtiltak i disse områdene. I første rekke skal det avsettes midler til anleggsbidrag for bedret mobil og bredbåndsdekning. I tillegg i forbindelse med revidering av eiendomsskatten, skal skattegrunnlaget gjennomgås med sikte på en mer rettferdig fordelingseffekt innen hele kommunen.

Les mer: TA – Uten mobildekning i utkantstrøk

Dalsbygda