Derfor må kollektivløsningene komme før ny motorvei

Man lokker ikke nye innbyggere og bedrifter til byen dersom de må stampe timevis i kø for å komme seg til Oslo, derfor jobber Drammen Venstre for raskere tog og bedre kollektivløsninger til hovedstaden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trafikk, vei, kø

I en artikkel i Drammens Tidene 12. februar, sier ordfører Tore O. Hansen at uten ny E18 mellom Asker og Oslo, er ikke fremtidsutsiktene for Drammen lystige. Det må han få lov å mene, men har ordføreren som mål at folk skal bo i Drammen og jobbe i Oslo?

Drammen Venstre mener at Drammen kommune må finne løsninger for å tiltrekke seg kunnskapsbaserte næringer, slik at færre trenger å pendle ut av byen. De menneskene som bor i Drammen og pendler til Oslo, vil mye heller ha en jobb i Drammen.

Vi erkjenner at pendling mellom Drammen og Oslo ikke vil bli borte, men økt veikapasitet er ikke svaret på lang reisetid. Hvis vi legger til rette for økt bilpendling på E18 til og fra Oslo, risikerer vi en by kvelt av køer, eksos og støy. Klarer vi å flytte flere pendlere fra bil til kollektiv, frigjøres det veikapasitet til næringslivet.

Lokaltog ved Årnes stasjon

Togpendlerne står som sill i tønner på togene, og NSB må straks sette inn lengre togsett i rushtiden. Før vi bygger ny motorvei, må det satses på gode kollektivløsninger for pendlere, ny togtunnel i Oslo, og dobbeltspor til Kongsberg.

Hvis politikere skal ha troverdighet i Buskerudbysamarbeidet og klimameldingen, så må tog og kollektivtrafikk prioriteres før motorvei.

Lars Andre Landås

Drammen Venstre

Les også:
Buskerudbyen, bare for trafikantbetaling?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**