Miljøet har tapt på Holmen

Asker og Bærum Venstre mener beslutningen gjort av flertallet i kommunestyret om å si fra seg retten til å begrense bygging i strandsonen på Holmen er uheldig. I tillegg er det svært uheldig å tillate utfylling av Holmenbukta og gjøre inngrep i Neselva.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Siri Engesæth sier nei til utbygging i strandsonen.

Venstre ønsker en god utvikling av våre kommuner. Vi ønsker å ta vare på alle innbyggernes muligheter til gode naturopplevelser. For å få til det, må alle kommuneplaner ta nødvendige hensyn til natur og miljø. Vedtaket i Asker om Holmen tar ikke dette nødvendige hensynet. Vi
mener Asker commune dermed har satt seg over regelverket som er laget nettopp for å ta vare på natur og miljø for vårt felles beste.

Vi registrerer at Budstikka på lederplass synes at reguleringsvedtaket på Holmen er i sin skjønneste orden. Det synes ikke vi i Venstre. Derfor benytter vi oss av den muligheten alle, også lokalpolitikere, i Norge har til å protestere mot et flertallsvedtak – vi krever lovlighetskontroll av
vedtaket.

Venstres miljøstandpunkt er forankret i vår ideologi — vi skal ikke gjøre uopprettelig skade på naturen, arter og gener. Den vedtatte utbyggingen av Holmen vil nettopp gjøre uopprettelig skade.

Politikere skal stå for noe. Tilliten kan settes på prøve fordi politikere må avveie goder og gjøre prioriteringer. Lene Conradi sa i mars 2011: "Forslaget (da) var basert på innspill fra grunneiere som ønsker å optimalisere egne interesser. Vi som kommune derimot skal ivareta fremtidsinteressene og helheten."

Situasjonen nå er at utbyggerne har fått viljen sin. Og kommunen har ikke tatt nok vare på fremtidsinteressene og helheten. Vi mener lokalbefolkning i Asker og Bærum hadde fortjent en bedre utbygging av Holmen.

De statlige planretningslinjene for utbygging sier: "Oslofjordregionen utgjør landets nærings- og befolkningsmessige tyngdepunkt, samtidig som fjorden og kystsonen er landets mest benyttede
rekreasjonsområde og inneholder store verneverdier. Det er av nasjonal betydning at regionen kan utvikle sin funksjon som landets næringsmessige tyngdepunkt innenfor rammen av en bærekraftig
utvikling.

Det er en sentral politisk målsetting å øke muligheter for friluftsliv i dagsutfarts- og ferieområder. Strand- og skjærgårdsområder er prioritert for slike formål. Ubebygde strandområder som ligger til rette for bading og friluftsliv er spesielt prioritert. Særlig i Oslofjorden er slike områder en så knapp ressurs at omdisponering av slike arealer til konkurrerende formål som regel ikke bør skje.»

Venstre er for utvikling av Holmen, men syns det er svært uheldig med en så massiv utbygging, som vi mener er i strid med de overordnede målsettingene for utvikling av natur og miljø — og gode bomiljøer. I tillegg har saksbehandlingen vært uryddig.

Våre lokale politikere i Asker har vært tydelig på dette i alle prosessens formelle trinn, og vi støtter deres innsats og posisjon helhjertet. Velgerne kan ha tillit til at når det gjelder å ta hensyn til natur og miljø i alle type saker, både nasjonalt og lokalt, er Venstre til å stole på.

Siri Engesæth, stortingskandidat for Venstres

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**