Menneskerettigheter må være vår ledestjerne

– Menneskerettigheter er universelle og gjelder alle, overalt, alltid. Det må være vår viktigste ledestjerne i utenrikspolitikken. De må ikke bare stå «helt sentralt», men være viktigst, understreket Venstres leder Trine Skei Grande i debatten om utenriksministerens utenrikspolitiske redegjørelse i Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Torsdag debatterte Stortinget utenriksminsterens utenrikspolitiske redegjørelse som ble holdt tidligere denne uken. I sitt innlegg i debatten vektla Skei Grande betydningen av en tydelig verdibasert utenrikspolitikk fra norsk side.

Menneskerettigheter først i utenrikspolitikken

– Det er flott at utenriksministeren stadfester at Norge skal ha fokus på — som det heter for tida — menneskerettigheter, demokrati, minoriteter og ytringsfrihet. Men samtidig vil jeg understreke at vi må tørre å være tydelige på hva det innebærer av konsekvenser, sa Skei Grande, før hun utfordret utenriksministeren til å klargjøre sine uttalelser til DN tidligere i år om Aserbajdsjans president som en «visjonær og intelligent leder» som «har en langsiktig visjon for landet».

– Venstre mener at vi skal holde fast på at det er kortsiktig bare å ta utgangspunkt i norske økonomiske interesser foran menneskerettigheter. Norges langsiktige interesser er alltid å prioritere menneskerettigheter først. Handel og økonomisk interesser er viktig, men det er enda viktigere å stå opp for menneskerettigheter og demokrati, slo Skei Grande fast.

Andre temaer

Europeiske diktaturer, Norges forhold til Russland og Kina, samt situasjonen i Syria og Mali, var blant de andre temaene Skei Grande tok opp i sitt innlegg. I tillegg utfordret Skei Grande utenriksministeren om behovet for at Norge skal ha en nasjonal MR-institusjon med talerett i relevante FN-organer.

Les Skei Grandes innlegg og referat fra debatten her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**