Konkurranseutsetting av renholdstjenesten i Ski

Venstre tror ikke at konkurranse er et onde som man prinsipielt må bekjempe. – Målsettingen med konkurranseeksponering er å gi mer velferd for pengene, økt kvalitet og effektivitet og å stimulere til innovasjon i det offentlige tjenestetilbudet. Om det ikke var slik ville det ikke vært noen gode grunner til å konkurranseutsette, sier Venstres gruppeleder Svein Kamfjord.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Konkurranseutsetting kan gi bedre tjenester, mener Kamfjord.

Foto: Atle Hagtun

– Venstre tror ikke på at konkurranse er et onde som prinsipielt må bekjempes. Ski Venstre har programfestet at vi vil vurdere konkurranseutsetting i det enkelte tilfellet – for ingen situasjon er lik en annen, og enkelte tjenester kan bli bedre og mer effektive av konkurranse, sier Kamfjord.

Konkurranseeksponering vil medføre endringer i arbeidsoppgaver og arbeidsforhold for de ansatte. Omfanget av endringene vil variere, fra mindre interne endringer i arbeidsinnhold og arbeidsprosesser som følge av benchmarking og målestokkonkurranse, til betydelig omstilling og også overtallighet, dersom oppgavene konkurranseutsettes.

– Enhver omstillingssituasjon vil innebære både muligheter og usikkerhet, så det er forståelig at det blir reaksjoner på endring, sier Kamfjord.

– Ved konkurranseeksponering gjennom å sette ut oppgaver på anbud vil styringsmuligheten være avhengig av kontraktsform og kontraktsvilkår. Fordelen vil være at man i forkant må klargjøre ambisjoner og spesifisere disse, enten i form av krav til ytelser eller andre måter å spesifisere bestillingen på. En mulig ulempe er at det kan binde opp de politiske myndigheters handlefrihet fra år til år når mye settes ut på anbud.

-Derfor la Venstre til i forslaget til vedtak at vi vil ha en fortløpende evaluering av effekten — både økonomisk og kvalitetsmessig, sier Kamfjord.

– I dette tilfellet opptrer vi som arbeidsgivere. Det å sitte som folkevalgt i kommunestyret innebærer også å være arbeidsgiver for de ansatte. Vi er derfor opptatt av at de ansattes ve og vel ivaretas i endringsprosesser, sier Kamfjord.

Arbeidsmiljøloven
I arbeidsmiljøloven kapittel 16.10 er det egne bestemmelser som regulerer
arbeidstakernes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse. Formålet med reglene er å
sikre at arbeidstakernes lønns- og arbeidsvilkår opprettholdes når virksomheten skifter
arbeidsgiver.

– Bestemmelsene innebærer i hovedtrekk at arbeidstakernes individuelle rettigheter og plikter i arbeidsforholdet skal overføres uendret til den nye arbeidsgiveren ved virksomhetsoverdragelse. Vi vil støtte forslag til hvordan dette kan løses på beste måte, og her har SV meldt at de vil komme til å fremme et forslag i kommunestyret når saken kommer til behandling der, sier Kamfjord.

– Det er kvalitet vi er opptatt av, og Venstre tror altså ikke på at konkurranse et onde som en prinsipielt må bekjempe. Den viktigste effekten på kvalitet kommer som en følge av at konkurranseeksponering i seg selv bidrar til økt oppmerksomhet om kvalitet og innhold i tjenestene. En forutsetning for å konkurranseutsette en tjeneste, må være at det er etablert klare og målbare kvalitetskrav til tjenesten, og at det er tilstrekkelig bestillerkompetanse og kvalitetskontroll for å forhindre sviktende kvalitet på grunn av ufullstendige kontrakter eller mangelfull oppfylling av kravene i kontrakten, understreker Kamfjord.

Kravene kan inngå som del av en kontrakt hvor det også kan tas hensyn til brukertilfredshet. Det er også Venstre opptatt av. Kvaliteten på tjenesten kan også sikres gjennom ulike grep internt i virksomheten, enten det er virksomhetsinterne regler og rutiner (ISO-sertifisering),
arbeids- og organisasjonsformer eller andre virksomhetsinterne ordninger.

– Dersom resultatet i saken i kommunestyret blir konkurranseutsetting, så får vi se – etter fortløpende evalueringer og avslutningsvis i perioden om tiltaket er vellykket. Dersom konkurranseutsettingen ikke tilfredsstiller ovenstående forventninger og tiltak, så vil heller ikke Venstre støtte en videre konkurranseutsetting av tjenesten, avslutter Kamfjord.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**