De 25 tilhørerne som hadde funnet vegen til kommunestyresalen fikk en innledning spekket med informasjon og innspill til Nes skolen. Hilde Schjerven hadde stor fokus på lærerens faktor i klasserommet. Hun var opptatt av at fysiske forutsetninger skal innby til læring, og at mangel på praktisk læringsmetodikk skyldes rammene politikerne gir skolen.
“Klassestørrelse er ikke den effekten vi bør gjøre noe med. Det er hva læreren gjør innenfor rammen, hvordan læreren underviser som er viktig. Små klasser spiller kun en rolle dersom læreren utnytter situasjonen til direkte veiledning, fortalte Schjerven. Hun forklarte at det fortsatt ble brukt for mye tid til observasjon i klasserommet. “Lekser er god læring, men skal brukes til å repretere og automatisere noe som allerede er lært og forstått, for vanskelige lekser fordrer veiledning av en voksen og bidrar til å øke forskjellene”.
Innlegget skapte engasjement i salen, og det ble dialog både i grupper og i plenum. Hilde Schjerven utfordret på å finne de læringssituasjonene som gir høyest læringseffekt, og viste til at den optimale situasjonen for læring er at eleven ser på seg selv som sin egen lærer. At elevene får evaluere lærerne gir også høy effekt fordi da kan elevene komme med direkte innspill på hvordan de selv lærer best. Hun ga også noen spark til skoleeierne i Nes, som hun mente ikke var tydelige nok på målstyring i skolen.