Oljemedaljens bakside er urovekkende

I årets årstale advarer sentralbanksjefen mot den stadig sterkere oljeavhengigheten i økonomien, og går langt i å rådgi politikerne om hvordan vi bør bruke oljepengene annerledes. Er det dette som skal til for at Venstre blir hørt?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Oljeplatform

For å opprettholde velferden over tid og redusere sårbarheten mot fall i oljeinntektene, må vi få frem flere lønnsomme investeringer også i fastlandsøkonomien – både i offentlig og privat sektor. Dette sier sentralbanksjef Øystein Olsen i årets årstale. Han er meget bekymret for at Norge ikke har flere ben å stå på, og at vi har en økonomi som er meget sårbar i forhold til et fall i olje prisen.

For den sittende olje- og energiminister Ola Borten Moe (SP), er oljen svar på alle økonomiske utfordringer. Uttalelsen fra sentralbanksjef bør få den sittende rødgrønne regjeringen inn på bedre tanker.

Les også: Alternativt budsjett: Fem grep for framtida (Venstre sentralt)

På tide å senke utvinningstakten
Oljebransjen skaper store verdier og mange arbeidsplasser i Norge. Vi kan ikke stanse store deler av oljeaktivieten på dagen, men det er bekymringsfullt at vår økonomi skal være avhengig av fossil energi. Venstre har i lang tid ønsket å senke utvinningstakten av oljen, og dette må starte nå. Deler av oljefondet må brukes på forskning og utvikling av fornybar energi teknologi, som kan skape nye grønne arbeidsplasser.

Stortingsprogrammet 2013
I utkastet til Venstre sitt Stortingsprogram for 2013, står det: “Venstre vil at Norge skal gå fra å være en stor eksportør av fossil energi til å bli en fornybarnasjon. Derfor skal den totale utvinningen av olje og gass ikke øke, men over tid reduseres”.

Se også: Venstres arbeid med stortingsvalgprogrammet

Utenriks, miljø

Miljø
Global oppvarming er den største trusselen menneskeheten står overfor. Klimatiltak er en billig forsikring for å redusere skader som følge av global oppvarming i fremtiden.

Les: Klimamål i det fjerne av Lars Andre Landås, Drammen Venstre

Lofoten, Vesterålen og Senja er perler i det norske kystlandskapet, og derfor har Venstre nå lagt inn et forslag på Stortinget om varig vern mot petroleumsaktivitet utenfor disse områdene.

Les: Varig vern gir nye arbeidsplasser av Rebekka Borsch, Stortingskandidat Buskerud Venstre

Bakgrunn:
Sentralbanksjef Øystein Olsen: Vi vet at sjokket kommer (e24.no)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**