Ny trafikkløsning mer enn bompenger

Den mest skadelige forurensing fra bil vil i framtida bli like tabu som å slå sine barn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Fareskilt 142 Barn

Foto: Trygg Trafikk

Å slå sine barn var tidligere mer utbredt og akseptert enn i dag, men likevel skadelig. Det å kjøre rundt i bynære strøk og slippe ut dieseleksos er mer skadelig enn å slå sine barn, og vil forhåpentligvis i fremtiden være like tabu. Det å se sin sønn på to år våkne om natten med pustebesvær grunnet astma etter vindstille, trafikkfylte vinterdager i Moss sentrum, bidrar til å se denne sammenhengen.

Enkelte partier har kommunisert sin motstand mot bompenger og argumentert med at man ikke behøver ny transportløsning i Moss i dag. Et nytt transportsystem har som hensikt å tilfredsstille transportbehovet både for næringsliv, innbyggere og gjennomreisende i et 40 års perspektiv. I dette perspektivet må man ta hensyn til lokal luftkvalitet, økning i innbyggerantall og konsekvenser av sentrumsnær næringsutvikling. Like viktig er reduksjon av utslipp og innfri våre lokale og nasjonale mål om økt kollektivbruk.

Venstre har vært med å stemme for et transportkonsept som først prioriterer tiltak for bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken og bedre sykkelveinett. Det skal være raskere, lettere og mer effektiv å benytte kollektivtrafikktilbudet. Deretter kommer veiforbedringene. Disse tiltakene må delvis finansierers med brukerbetaling om vi skal få dem gjennomført innen overskuelig framtid. Venstre er for vegprising fordi en slik ordning vil kunne brukes til å subsidiere kollektivtrafikktiltak. Jo fler som benytter kollektivtrafikk, jo bedre fremkommelighet for de som må benytte bilen.

Gang- og sykkelvei

Foto: Sesselja Bigseth

Uansett vegprising eller bompenger vil pengene i all hovedsak gå til forbedring av vegsystemet i kommunen. Både landets 12 største byer samt en rekke av de mellomstore byene står i kø for å få godkjent sine vegpakker eller nye transportsystem. Det er utenkelig at Moss skal kunne få noe høyere statlig finansiering enn det som andre byer har fått eller vil få. Det beste argumentet vi har er at den statlige Rv 19 (“fergeveien”) går gjennom byen. I dag er den statlige finansieringen på ca 15%. KVUen foreslår 30% statlig finansiering. Selv med økt bruk av oljefondet vil det ikke kunne finnes penger til å fullfinansiere alle transportpakker underveis i norske byer uten å kutte i andre samfunnsoppgaver. De som påstår noe annet lurer sine velgere.

«Alenemoren» er trukket frem som offer for ny transportløsning med bompenger. I følge enkelte politikere vil alenemoren pådras kraftige økonomiske lidelser som følge av nytt veisystem. Venstre er opptatt av alenemoren og hennes frihet, men vi er mer opptatt av friheten til hennes barn og barnebarn. Uten en vesentlig omlegging av transportsystemet i norske byer, inkl. Moss, vil problemene knyttet til luftforurensing lokalt og klimagassutslipp globalt bare øke. Ingen har så langt klart å løse trafikkutfordringene ved å bygge større veier. Det eneste tiltaket som har medført redusert personbilbruk i byer i Nord Europa er vegprising sammen med bedret kollektivtilbud. Vi må finne smartere transportsystemer og gjøre det enklere for flere å gå, sykle og bruke kollektivt. Det er et felles ansvar å sørge for at samfunnet klarer å tilby et transportsystem med effektiv kollektivtrafikk og et effektivt vegnett.

satelittbilde jorden

Foto: microsoft

Venstre mener at friheten til å kjøre bil billigst mulig ikke skal gå foran våre barn og barnebarns frihet til et bymiljø som ikke skader deres helse. Derfor støtter vi videre utvikling av konseptet for nytt transportsystem i Moss, inkludert lokal medfinansiering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**